Friday, June 01, 2007

Chokladdoppade jordgubbar



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Nu har de svenska jordgubbarna kommit hos frukthandlaren under den stora kastanjen. Bären är mörkt röda och täckta av trädets vita blommor som blåst ner i den kratiga vinden. Jordgubbar är kanske allra godast att äta precis som de är. Men så här kan man njuta av den naturliga smaken och ändå gör något extra av dem. Gott som en liten dessert i mindre sammanhang och jättesnyggt på sommarens buffébord!

CHOKLADDOPPADE JORDGUBBAR
Mörk choklad, 70% kakaohalt
Vit choklad
Jordgubbar
Kapkrusbär

Skölj bären och låt de torka ordentligt. Smält chokladen över vattenbad, den vita i en bunke och den mörka i en annan. Se till att vattnets ånga inte kommer i chokladsmeten. Doppa bären i den smälta chokladen, lägg dem på ett fat eller en bricka med bakplåtspapper. Ställ in i kylen så att de svalnar. Vänta tills de är riktigt stelnade innan du tar loss dem från underlaget. Lägg sedan upp dem på ett serveringsfat. Njut!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh så gott! Jag ÄLSKAR jordgubbar och jag ÄLSKAR vit choklad....åh, vad det vattnas i munnen :)

10:17 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad fint det blir. jag såg något snyggt förra året som jag kan tipsa om. Jordgubbar tätt lagda och randade med mörk och vit choklad. Det var gott och effektfullt.

3:17 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kaleen: då får du testa detta! Den vita chokladen blir en aning trögare i konsistensen än den mörka, men då kan man använda en sked och försiktigt hälla choklad på jordgubben.

kinna: oj, oj, oj vad snyggt, men det är verkligen överkurs! (men jag blir frestad att testa förstås)

9:40 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Passar idag, ha en riktigt trevlig Sveriges nationaldag.

10:38 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: tack, tack! Jag har ägnat mig åt jobb för att kunna vara ledig alldeles snart.

10:24 AM  

Post a Comment

<< Home