Wednesday, May 30, 2007

Besök i Linnés stad



Originally uploaded by nässelblom & choklad
För det mesta håller jag helst till i den vildväxande naturen, men i söndags var jag i Linnéträdgården i Uppsala. Den är rekonstruerad enligt Linnés egen plan från 1745, där varje del av trädgården har ett syfte och varje växt är noga utvald. Tyvärr var det årstidskifte på gång, vårens blommor har nästan blommat ut och sommarens har inte kommit ännu. Ändå fanns mycket intressant att titta på bl a tulpansorter som fanns på Linnés tid. Våra moderna hyacinter jämfört med hur de såg ut förr. Små myror som kilade iväg med blåsippans frön och härlig blommande ramslök. I trädgården finns också växter som planterats för sina läkande egenskaper t ex daggkåpa, skelört och johannesört. Något som intresserar mig mycket. Solen sken och damer skred fram längs gångarna klädda i eleganta 1700-talsklänningar. Uppsala har förstås många evenemang med kopplingar till Linné hela sommaren. Så om du är intresserad, ta en tur dit och dofta på blomsterkungens värld.

10 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Har kikat ofta in hos dig utan att lämna "avtryck". Roligt att se dig hos mig, men vi vet nog båda vem som verkligen kan fota *ler*... Ilva...

Lägger dig till mina länkar

3:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men du vilken läcker bild....härlig!!!
Den där smoothisen med ananas och kokos måste jag nog testa....låter gott! Kram

5:51 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

dubbeldörren: vad kul att du lämnade en kommentar nu! Jag tycker att dina bilder var jättefina, sen måste jag förstås hålla med om att Ilvas foton är suveräna. Tack, vad kul. Jag ska förnya mina länkar så fort jag får lite mer tid, men det dröjer nog lite.

clara: tack, vad glad jag blir! Nu kommer ju den allra bästa tiden för smoothies.

10:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kul :) Jag som bor i Uppsala tycker inte det är så himla kul längre ;) Det är väldigt mycket ibland :)

9:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vad härligt det låter med besöket i Linnés stad ...
Smoothie med cocos - att man inte kommit på det förr - så gott.

Jag finns numera på ny adress!

:)

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Spännande, har bara sett bilder.

9:54 PM  
Blogger Åsa said...

Var där för en del år sedan och strosade omkring. Tyvärr var mycket utblommat och värmen och solen hade satt spår i form av torrt och brunt. Men det var liksom meditativt att bara vara där ändå och kommer jag till Uppsala igen ska jag absolut göra ett återbesök. Ser annars fram mot Linnéträdgården som vann guldmedalj i årets Chelsea Flower Show som kommer till Botaniska trädgården i Göteborg om en månad :)

10:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kaleen: jag förstår dig. Det är jobbigt när ens egen stad förvandlas helt och hållet, och favoritplatser är fulla med besökare jämt och ständigt. Men Uppsala är en jättefin stad!

lumumma: jag gillar cocos så mycket, därför kom jag på det! Ny adress, då får jag kolla.

hannele: men du har ju tillgång till en egen fantastisk trädgård utanför ditt hus!

åsa: det är en ganska liten trädgård, men trevlig och intressant. Trädgård med guldmedalj, det blir spännande.

10:33 AM  
Blogger Poppins said...

Vad det lät intressant! Tack för tipset.

3:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

poppins: vad kul att du tycker det!

4:00 PM  

Post a Comment

<< Home