Monday, July 09, 2007

Örtplock till mitt vinterapotek



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Sommartid plockar jag växter av olika slag till mitt "apotek". Här syns björkblad som innehåller gott om c-vitaminer och andra ämnen som är bra för att stödja njurarna till exempel. Rölleka är en matsmältningsört med många fina egenskaper. Jag torkar växterna och använder dem sedan till tekurer eller så gör jag tinkturer av dem. Annat jag använder på detta sätt är förstås nässlor, maskros, groblad, tussilagoblad, rosmarin, gullris och åkerfräken. Daggkåpan är framför allt en växt jag använder när jag kokar tvål. Som tur är har jag hunnit plocka en hel del innan de regniga vädret började, så nu ligger bladen på tork.

11 Comments:

Blogger Stina said...

Vad du kan alltså. Helt impad...

3:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hemma på landet: tycker du? Det är ju så intressant! Dessutom trivs jag ute i naturen.

10:44 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Det här tyckte jag var jätteintressant när jag var liten. Jag samlade massor av växter och lärde mig deras läkande effekter. Ska nog hem och leta i gömmorna efter en bok som jag hade. Kul att se vad du gör.

10:37 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kinna: vad roligt att du gjorde det! Lär man sig sådant som barn brukar kunskaperna finnas kvar hela livet. Även om mina barn ibland undrar vad jag håller på med, så är de vana att lättare åkommor botar vi med grobladstinkturer, lavendel, arnika, citronomslag mm.

10:12 PM  
Blogger Tina said...

vilken fin blogg jag hittade här.
vi har i familjen plockat björkblad och kokat te till pappan i sommar. vi har funderat på resten av året. förstår att du torkar dina, vad tror du om att frysa bladen?

10:55 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: ursäkta att jag inte svarat tidigare, men jag har varit utan dator ett tag. Tack! Jag vet inte alls om bladen klarar frysning. Däremot har jag fryst mixade nässlor som iskuber. De kan man ta fram och blanda t ex med juice och ha som en riktig vitaminkick. Kanske går det att göra på samma sätt med björkblad. Men vill du använda bladen till te är torkning säkert det bästa. Viktigt är också att man tar dessa teer som kurer och inte dricker dem jämt eftersom de påverkar våra organ på olika sätt. Björk är bl a milt njurstimulerande. Men det vet du säkert. Kroppen kan också bli lite immun mot effekten, så uppehåll är bra.

8:13 PM  
Blogger Tina said...

tack för ditt svar, det låter som kloka tankar. uppehåll verkar vettigt, jag tror vi har kommit dit nu. men jag vill gärna ha material för en vinterkur om det skulle behövas. jag fick idén om björkbladste mot ödem härifrån:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/562180.html
men jag önskar att jag också hade såna kunskaper om naturen med mig sen barnsben, vilken tillgång! vilken lycka att ha den! och tack än en gång!

9:14 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: det låter bra, tycker jag. Gick in och läste länken du gav mig. Den informationen som fanns där är väl beprövad. Jag känner Marie-Louise som de hämtat fakta ifrån och hon har lång erfarenhet av örter. Jag får väl kalla henne min mentor och en stor inspirationskälla. Ibland brukar jag hjälpa henne på mässor och liknande. Men som sagt var, det är bra att göra en kur i 2-max 4 veckor (när det gäller björk), sen gör man uppehåll och om behovet finns kan man göra ytterligare en kur då. Annars kan uppehållet vara längre förstås. Har ni märkt om det hjälper något?

10:56 PM  
Blogger Tina said...

han har legat en månad på sjukhus och är hemskickad i väntan på att en vätskefylld cysta förhoppningsvis ska gå tillbaka av sig självt och att vätska som läckt ut i buken ska försvinna. cystan är envis men vätskan i buken har minskat. sen är det självklart svårt att veta hur stor del björken har i det hela och vad som är ett resultat av att tiden går. jag vet däremot säkert att det hjälper honom mentalt att veta att han gör något som kanske hjälper i rätt riktigt.

vad roligt det är att prata med någon som kan! har du någon uppfattning om längd på uppehåll?
appropå mässa, jag känner att jag bara vill lära ha mer och mer av liknande kunskaper, du får gärna hojta till när det blir mässdags. :)

1:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: det låter besvärligt. jag antar att han får något läkemedel också. Men björkte tror jag kan vara till viss hjälp, det är verkligen värt att pröva. I ett sådant fall kan ett uppehåll på två veckor räcka, så gör man en kur igen. Skulle det däremot kännas som om han inte mår bra av teet är det självklart bäst att sluta. Det finns även andra örter som stödjer njurarnas arbete t ex te på nässla. Brännässla är annars bra att torka och mala/mixa till ett nässelpulver. 1 tsk/dag stärker immunförsvaret och ger massor av vitaminer och mineraler. Strö på gröten, yoghurten eller på tomatskivor. Jag tänker på dig och hoppas att han snart är bra igen. Ska försöka säga till om något dyker upp.

11:50 PM  
Blogger Tina said...

tack för att du tagit dig tid att svara på mina funderingar, det värmer.

11:26 PM  

Post a Comment

<< Home