Wednesday, June 27, 2007

Dekorativa chokladblad



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Pepparmyntans doftande vackra blad lockade mig att göra chokladlöv. Eftersom pepparmyntans blad är mjuka, tog jag också fasta rosenblad för att se vad som blev bäst. Jag smälte mörk choklad (70% kakaohalt) över ett vattenbad. Sedan penslade jag ett lager smält choklad på bladets undersida. Jag lät dem ligga i kylen och stelna ett tag, sedan penslade jag på ett lager till som också fick stelna. När chokladen stelnat tillräckligt drog jag bort rosenbladen och fick vackert mönstrade chokladlöv. Bladen av pepparmynta lät jag däremot vara kvar. De är ju ätliga och idén var också att få choklad med äkta mintsmak (eftersom de är så mjuka hade det varit svårt att ta loss bladen). Båda sorterna smakade väldigt gott och var vackra som dekoration på efterrätten; jordgubbar med grädde. Men de fastare rosenbladen var förstås enklast eller egentligen minst kladdiga att göra.

9 Comments:

Blogger Tankevågor said...

Men vad vackert! Hur proffsigt som helst ser det ut! :-)

1:51 PM  
Blogger Orchidea said...

Jätte bra idee för dekorationer...
Ciao.

9:47 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Jätterolig idé, jag som älskar att leka med maten ;)

11:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: tack, det var snällt sagt!

orchidea: ciao! Även vanlig vaniljglass blir något extra med ett chokladlöv.

hannele: då borde du verkligen gilla att måla blad med smetig choklad!

11:25 PM  
Blogger Åsa said...

Men du, vad fyndigt! Varför dra bort bladen när man såklart kan äta dom? Ska genast testa! Kanske behöver man baka tårta nu också för att ha något att garnera ;)

3:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: ja, det blir som after eight men med helt äkta smak. Baka gärna en tårta, men om du vill göra det enkelt dekorera t ex glass.

10:45 PM  
Blogger natz said...

håller med ovanstående kommentarer, det är ju en superbra idé! och min mynta växer som ogräs så det är väl bara att sätta igång och pyssla :)

8:35 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

jag använder krukväxtblad på vintern, t ex cissus eller benjaminfikus. De funkar jättebra och har också lite styvare blad.

12:52 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

natz: ja, då har du de perfekta förutsättningarna. Lycka till!

Kinna: Jag har inte vågat använda mina fikusblad, men det verkar ju fungera om du gör så.

2:17 PM  

Post a Comment

<< Home