Friday, July 13, 2007

Veckan lördagsgodis - äppelpaj



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Även den här veckan hittar du lördagsgodis hosBrazilian Linda. Vill du vara med ska du titta in hos henne i början av veckan för att ta del av veckans tema. Bidragen "Lördagsgodiset" presenteras förstås på lördagen hos henne. Även om jag förknippar äppelpaj med höst, så passade det bra att göra en sådan idag. En kompis skulle komma hem till mig och fika och vädret var rått och regnigt. Med veckans tema "äpple" i tankarna blev det en enkel och god äppelpaj!

SNABB ÄPPELPAJ (en liten form)
100 g smör
1/2 dl rårörsocker
3 dl havregryn
5 stora äpplen, fler om de är små
malen kanel
lite mer socker

Sätt ugnen på 200 graders värme.
Blanda smör och socker i en bunke tills du får en mjuk massa. Rör ner havregrynen.
Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Bred ut dessa i en smord ugnsfast form. Hela botten ska vara täckt av ett ganska tjockt lager äpplen eftersom de smälter ihop i ugnsvärmen. Strö över lite socker och rikligt med kanel (eller efter din egen smak). Klicka ut havregrynssmeten som ett täcke över äpplena.
Grädda mitt i ugnen cirka 25-30 minuter. Servera med vaniljsås, grädde eller glass.

12 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag tycker mycket om äppelpaj med vaniljsås... din version verkar gott!
Ciao.

4:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Äppelpaj var det länge sen jag gjorde ... Alltid lika "gott" att titta in hos dig. :)

6:01 PM  
Blogger Åsa said...

Då var det lördag igen och det suger i "gottetarmen" ;) Tack för gott tips!

3:17 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mums, äppelpaj är bara sååå gott! För mig är det också lite förknippat med höst. Gjorde en blåbär och hallonpaj häromdagen och det kändes somrigt.

Ska prova din variant med råsocker någon gång. Havregryn brukar jag också ha i mina äppelpajer.

9:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jättekul att se din blogg. Ren, enkel och SÅ vackra bilder.

11:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej,
Jag har en fråga... under helgen var jag bjuden hos grannar till kompisar och åt en jättegott laxfilè bakat i ugn med dill, peppar, citron, olja (riktig mjuk och juicy... det var inte torr alls, så gott jag fortfarande tänker på det). Vid sida om fanns en vitt sås (varm sås)... vet du vilken sås kan det vara? Det var perfekt med lax och potatis...
Tack.
Ciao.

11:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tackar för receptet! ser snabbt och gott ut :-)

Kramen
från ~mormor Eva~

9:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så roligt att träffa dig :) Nu har jag "rapporterat" om bloggträffen ;)

6:27 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

orchidea: jag gillar den och den är väldigt lätt att göra.

josefina: tack snälla du, vad glad jag blir! Tyvärr blev det en väldigt lång paus, trodde jag skulle kunna skriva lite på semestern.

åsa: varsågod! Lite höstigt med äpplen, men Lindas tema var ju äpplen.

londongirl: Blåbär och hallon är förstås perfekt just nu. Mums!

kismet: vad kul att du tittar in och kommenterar! Tack, tack...

orchidea: ursäkta att jag inte svarat, men uppkopplingen fungerade inte på landet. Tyvärr vet jag inte vad det kan ha varit för sås, var den helt vit, inget kryddgrönt t ex dill eller gräslök?

mormor eva: varsågod! javisst - snabbt och gott (=en bra kombination).

christina: det var jättekul att träffas! Jag ska skynda till din sida. Vad snabb du var. Jag har varit borta så länge och är lite trögstartad just nu.

11:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nu har jag också bloggat om träffen och lagt upp lite bilder. Det var trevligt att träffas!

9:41 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Havregryn och råsocker, låter mums!

6:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: vad kul att höra av dig! Hoppas att du haft en skön sommar. Havregryn är sååå goda och passar bra med råsocker.

2:21 PM  

Post a Comment

<< Home