Monday, November 16, 2009

Kex på pumpafrön och honung




Regnigt och fuktigt väder inbjuder till experiment inomhus. Nyttiga fröer av alla de slag blir allt mer självklara i våra skafferier. Jag äter oftast solrosfrön som är mina favoriter, men ibland också pumpafrön. För det mesta äter jag dem på morgonenes fruktsallad eller i bröd, men nu ville jag testa att göra krispiga kex av pumpafrön. De innehåller omega-3 och omega-6, fettsyror som hjälper vårt immunförsvar. Fröna innehåller även B-vitaminer och mineralämnen som till exempel zink och selen. Vid något tillfälle såg jag ett recept i en tidning, jag kom inte ihåg exakt hur det var, men testade med riktigt gott resultat. Kexen blir dock ganska klibbiga av honungen, men är goda som mellanmål eller topping på fruktsallad, glass eller liknande. Så här gjorde jag:

KEX AV PUMPAFRÖN & HONUNG (liten sats, gör dubbel om du vill ha mycket)
2 dl pumpafrön
3-4 msk flytande honung
ev någon krydda (jag gjorde dem naturella, men tror att kanel eller ingefära kan passa bra)

Blanda frön och honung i en bunke/skål. Rör om och du ser hur mycket honung som verkar lagom till mängden frön (krydda om du vill). Platta ut massan på ett bakplåtspapper, ev smort med lite olja. Massan är klibbig och svår att få någorlunda jämn, men det blev bra ändå. Grädda i mitten av ugnen på 175° värme, ca 15 minuter. Ta ut dem ur ugnen, låt dem svalna och stelna. Bryt sedan i mindre bitar.

11 Comments:

Blogger Annika Christensen said...

Det var något nytt för mig.
Super bra tips tack för det.
måstse vara jätte gott.
Annika

8:53 PM  
Blogger Erica said...

Låter hur gott som helst!

9:04 PM  
Anonymous Kersti said...

Det låter som något jag måste prova. Kram

10:11 PM  
Anonymous Josse said...

Men gu' så gott det verkar ... kex och frön och honung ... mmm. :)~

9:46 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det ser gott ut!

Ha det bra
Kram

4:31 PM  
Blogger Villa Solgården said...

Så smidigt och gott det låter, det måste jag göra någon gång! Du har ju så många recept i din blogg! Pumpafrön använde jag på ett bröd jag gjorde i somras.

7:48 PM  
Blogger Åsa said...

Det blir till att pröva detta med lite kryddor också. Har gjort liknande med sesam men det blev inte bra. Tror det kommer bli bättre med de större pumpakärnorna. Kanske ska jag blanda i andra frön och ev nötter också...

Härlig bild på stora pumpan. Har du odlat själv???

8:35 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Käraste Nässelblomman , jag ville bara säga att jag kom in pâ Konditor skolan och börjar i Januari!! ihhiii, visst är det roligt!
Ha en fin helg vännen. Kram

10:28 AM  
Blogger görel said...

Det låter hur gott som helst! Det ska jag prova.

11:09 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Ja, det är rätt smaskigt att mumsa på ett sådant kex!

Erica: Kul att du tycker det.

Kersti: Gör det! Kram till dig.

Josse: Bra kombination va?

Camillas Foto: Värt att testa, tycker jag.

Villa Solgården: Pumpafrön i bröd är riktigt gott!

Åsa: Det är nog lättare att få dem att hålla ihop.

Lillie plein dámour: Grattis, jätte jättekul! Vad spännande att få rapporter framöver.

Görel: Vad kul att höra av dig, det var ett tag sedan.

4:28 PM  
Blogger C. Tvillingmamma said...

Oh mumsigt!

7:56 PM  

Post a Comment

<< Home