Wednesday, November 04, 2009

Tomat- och zucchinigratäng




Sensommaren och hösten är den bästa tiden när det gäller tillgången på goda grönsaker. På sommaren gillar jag att äta dem helt naturella, utan tillagning. Men nu när kylan kommer passar det med varm mat; soppor, grytor och gratänger. Zucchini är en av de grönsaker jag nästan alltid har hemma. De egenodlade har tagit slut, men i affären finns det till min glädje kravmärkt zucchini till bra pris. Goda tomater med smak, går det också att få tag på ett tag till. Den här enkla gratängen är perfekt när man vill ha varma grönsaker i stället för sallad. Skiva zucchini och tomater, varva dem. Krydda med örtsalt och timjan. Ringla över lite olivolja. Vill du ha mer smak, riv/hyvla över parmesanost. Sätt in i ugnen på 200°, 20-30 minuter. Du ser när zucchinin börjar se genomstekt ut.

14 Comments:

Blogger Åsa said...

Wow! Är det dina fina tomater?? De ser så goda ut att jag vill sätta tänderna i dom med detsamma :-)

Visst är det gott att värma grönsakerna nu. Det behövs i det allt kallare och ruggigare väder.

10:26 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

mmm zuccini, jag älskar det.
Jag föredrar de hemma odlade och om inte det, organic odlade och de skall vara smâ, och lagas oftas i ratatouille, eller i soppa eller i wok dâ är de lite knapriga.

Hoppas att du mâr bra vännen. KRAM

10:42 AM  
Anonymous tina said...

Fantastiska bilder! Det ser så gott ut att jag skulle kunna skiva tomater och zucchini med detsamma om jag bara haft tid!

9:51 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det ser ju gott ut, måste testa att laga det. Tomaterna på bilden ser fantastiskt goda ut och otroligt vackra att titta på.
Ha det bra
Kram

8:05 PM  
Blogger Tankevågor said...

Åh så gott det här ser ut! Jag brukar också alltid ha zucchini hemma.
Det passar till allt möjligt....både i grönsaksröror/grytor och vegetarisk pizza tex.

Den här gratängen ska jag prova. Tack för tipset!

Åh vilka söta spöken du gjort här i inlägget nedan! Söta i dubbel bemärkelse! :-)

9:41 PM  
Anonymous josse said...

zucchini är en av mina favoriter också. väldigt god smak och mysig konsistens. detta verkar jättegott ...

2:14 PM  
Blogger Sara said...

Hjälp vad gott! Dessutom dotterns favoritgrönsaker! ;)

10:04 AM  
Blogger Veronica said...

Mmmm ser onekligen gott ut. Kvisttomaterna är ju så goda och fina nu. Zuzzini satte jag i sommras men den ville inte vara med det kom två men de blev dåliga......... Tur att affärn finns =)

1:56 PM  
Anonymous Linda said...

Vilka tomater! och det är ju så fantastiskt gott. Ett recept att testa en ruggig dag som denna.

4:08 PM  
Blogger loathing said...

det låter gott, vart det gott..

5:58 PM  
Blogger Mikkan said...

Så ljuvligt vackert det är med grönsaker, otroligt!

9:29 AM  
Anonymous Emma said...

Vilken fin blogg, vackra bilder och goda recept! Måste testas!

3:02 PM  
Anonymous Fröken Dill said...

Vilka fina tomater! Tigrella??
En sån gratäng vill jag också göra.
Hälsar fröken Dill

9:56 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa: Varma grönsaker och varma soppor är toppen just nu!

Lillie plein damour: Exakt så ska de vara för att ha mycket smak. Jag mår bra.

tina: Tack, vad roligt att du gillar dem.

Camillas Foto:
Tomater är ju så vackra. Det här är verkligen ett enkelt tillbehör, ändå känns det lite jobbat.

Londongirl: Visst är zucchinin bra till mycket. Jag tycker absolut att du ska testa att göra den här gratängen. Maränger är faktiskt lite väl söta, men de här var ju så kul att göra.

josse: Det är de. Ett enkelt recept att testa nu i höstmyset!

Sara: Åh, gillar hon redan zucchini. Vad kul!

Veronica: De bruakr vara rätt lättodlade, en växer förstås bäst om det får mycket sol. Sen behöver det finnas både han och honblommor förstås...

Linda: Det här är perfekt höstmat helt klart!

loathing: Japp, det blev riktigt gott!

Mikaela Mars: Grönsaker är både goda och vackra!

Emma: Tack, snälla du! Ska ta och kika in hos dig.

Fröken Dill: Nog tycker jag att fröken dill ska ta och testa den snarast!

8:04 PM  

Post a Comment

<< Home