Monday, October 19, 2009

Frossa i äppelgott



Hösten är bästa äppeltiden. Många har kassar och lådor med egna äpplen att använda till mos, must och goda desserter. Har man inte egna äpplen finns svenska äpplen att köpa hos torghandlare och till och med i vanliga livsmedelsaffären. För några år sedan gick det inte att hitta svenska äpplen i de butiker som finns nära mig. Som tur är finns det numera flera olika sorter att välja mellan nästan hela hösten. Äpplen som ser olika ut och har massor med smak. Jag tror att smakerna utvecklas på ett helt annat sätt i vårt klimat och i det rika ljuset våra somrar ger oss. Så den här årstiden är det äppeltid hemma hos mig. En snabbfixad äppeldessert som passar även en vardag är den här. Vill du, kan du göra den helt utan socker.

ÄPPELKLYFTOR I UGNEN
Äpplen
Kanel
(ev lite råsocker)
Smör

Sätt ugnen på 200°. Ta bort kärnhusen och dela äpplena i klyftor (skalet kan gärna vara kvar om det inte är alltför grovt). Lägg äppelklyftorna i en smord form. Strö över kanel efter smak. Är äpplena väldigt syrliga kan du strö lite råsocker över dem, men de flesta äpplen får en söt smak när de bakas i ugnen. Lägg på några smörklickar och ställ in i ugnen. Baka dem i 20-25 minuter. Servera med mezeyoghurt smaksatt med vanilj. Vill du kan du naturligtvis servera vaniljsås, glass eller grädde till.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Åh, har du sådana äpplen hemma som på bilden? De är såååå goda! Jag brukar "palla" några på vägen hem om jag varit ute vid havet och där villorna med trädgårdar finns. Bara som lite färdmat hem :-) Och visst behöver det inte vara så avancerat att göra äpplegott till efterrätt eller fika :-)

Du är välkommen till mig (på bloggen) på fika imorn!

http://missmeistersmat.blogspot.com/2009/10/morgonfika-med-asa-och-fairtrade.html

Hej så länge!

6:02 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Gott med äpplen i alla de former.
jag har inte så mycket äpplen i år men jag klarar mig bra på det jag har.
Hoppas att allt är väl.
Ha det gott
Annika

7:44 PM  
Anonymous Kersti said...

Mums, det låter smaskens.

8:17 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Det är så fantastiskt gott med svenska äpplen, ett av mina favoritäpplen är Aroma som jag gör paj av eller äter precis som det är. Jag känner igen det du skriver att förr fanns det sällan svenska äpplen i butiken men nu verkar butikerna satsa på att sälja svenska äpplen till ett fantastiskt pris, här i Skåne har priset legat på 9,90 kr kilot de senaste veckorna.

Ha det bra
Kram

8:22 PM  
Blogger Ninni said...

Det låter gott! Inget går upp mot våra svensk äpplen. Jag saknade dem oerhört i BRasilien, där fick man äta de gröna (Granny Smith) eller röda(Gala eller Red Delicious) året runt och de är verkligen inte goda.
Jag njuter så på Gravensteiner och Ingrid Marie...mmmm.
Må så gott!
Kram Ninni

1:09 PM  
Anonymous Josse said...

Varma äpplen med kanel är underbart. Din dessert är helt säkert ljuvlig ...

8:42 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa: Det är ett gammalt äppelträd på landet. Min farfar planterade det en gång i tiden. Äpplena är både goda och vackra. Det finns verkligen mycket att göra av äpplen! Tyvärr hann jag inte med att fika i tisdagsfm.

Annika Christensen: Visst är det gott! Allt är väl, däremot verkar jag ha hamnat i konstand tidsbrist...

Kersti: Smaskigt och så enkelt!

Camillas Foto: Tur att de börjat ha svenska äpplen. Det är så synd att inte ta vara mer på det som odlas nära. I Skåne har ni ju tillgång till stora äppelodlingar - härligt! Bara du nämner Aroma blir jag äppelsugen.

Ninni: Jag vet att du hade tillgång till många andra goda frukter, men när det gäller äpplen tror jag att våra är godare. Någon rättvisa måste det ju vara!

Josse: Den kombinationen är suverän. Bara doften av äpple och kanel är ljuvlig.

10:55 AM  
Blogger Articsisters said...

Detta är ett helt underbart recept.
Smaken är så förförisk.

Roligt att hitta din blogg. Ska återvända senare. Titta gärna in och se vad vi gjort med cupcakes etc.

Lisbet

8:30 AM  

Post a Comment

<< Home