Friday, August 28, 2009

Härlig fikastund





Luften är fortfarande härligt mild, till och med på kvällen. Även om skolan och jobbet har startat, vill jag ta vara på de sista sommardagarna. Även om det inte alltid finns tid att ta med sig mat ut på pick-nick, kanske det går att stjäla en stund med en kopp kaffe eller te i trädgården, en park, på en uteservering eller balkongen. Det är stunder att spara och bära med sig när kylan kommer. Bilderna är från två av mina favoritplatser. Den ena är från torpet i Hälsingland, där råder lugnet, bäcken porlar och naturens finns alldeles nära. Den andra bilden är från en terass i Toscana. Där hörs sorlet från människor i gränderna, syrsor och tutande bilar. Inte lika rofyllt, men livgivande och njutbart på ett annat sätt. Men jag har många andra ställen där jag gillar att fika och äta. Ofta tar jag med mig fika i en korg eller ryggsäck och promenerar eller cyklar till en grön plats. Har ni några favoritplatser där ni brukar sitta med er kaffe- eller tekopp ibland och njuta? Ha en härlig augustihelg!

10 Comments:

Anonymous Lissen said...

Håller med dej om att det gäller att ta sig tiden för fikastunder utomhus. desto roligare om man gör det på olika platser. Stunder att spara till kalla dagar!
Ha en skön helg!

1:24 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

Il giardino davanti alla casa di campagna è un luogo che preferisco, al mattino presto per il caffè.
Ti auguro una lunga estate, qui fa ancora molto caldo. Ciao

3:19 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Önskar dig en skön helg!
Favoritplats har jag ingen speciell, älskar att vara utomhus i trädgården eller ute i naturen fast fikar gör jag nästan alltid i mitt kök, borde kanske ändra på det...
Ha det bra
Kram

4:18 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lissen: Kul tt du tittar in. Det är så mycket härligare att få vara ute, än så länge i alla fall.

giardinofiorito: Capisce svedese? Il giardino davanti alla casa di campagna e veramente un posto preferito anche per me. Anche qui fa abbastanza caldo per Svezia.

Camillas Foto: Det vikitgaste är förstås att komma ut, kanske är det jag som är fixerad vid att alltid fika och äta ute! Men det blir så många tillfällen att fika i köket längre fram.. Ha en jätteskön helg du ocskå!

5:08 PM  
Blogger Erica said...

Jag älskar picknickar! Att ta med sig mat ut i naturen och få äta med både kropp och själ är bland det bästa jag vet. Somrarna är fulla va picknickar, utflykter och vintrarna av grillningar ute inaturen. Det gör något med oss människor i våra innersta, oavsett om man är medveten om det eller ej, när man omges av naturen i alla dess former. Min absoluta favorit är våren, när också ljuset kommer.

8:17 PM  
Blogger Katrin said...

Jag fuskar och har mina picknickar på balkongen:)
Ha en riktigt bra helg du också!

10:27 PM  
Anonymous Sanna said...

Vilka härliga bilder... och fikastunder! Jag brukar njuta av en kopp grönt te i trädgården. Men då sitter jag inte ner, utan går runt och njuter av det vackra.

10:38 PM  
Anonymous Kersti said...

Hos en god vän, eller också på torptrappan med utsikt över sjön.
jag känner om du att det är viktigt för mig att ta vara på de här fantastiska dagarna när sommaren dröjer sig kvar. Snart nog kommer kylan och mörkret då är det bra om man bunkrat upp med lite solsken.

5:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Erica: Åh vad härligt du skriver om naturen. Visst är det så att naturen ger både kraft och inspiration - vi mår helt enkelt bra av att vara bland träd, vatten och växter.

Katrin: Det är väl inte fusk. En balkong är också en oas att ta vara på!

Sanna: Tack snälla! Trädgården är ju också en underbar plats för fikastund. Det låter ju mysigt att gå runt och titta på allt.

Kersti: Härliga platser! Ja, det är så härligt att fortsätta utelivet så länge det går.

9:56 AM  
Anonymous Josefina said...

Jag är dålig på att sitta med en te- eller kaffekopp. Dock tar jag ibland med mig min plastpetflaska med kranvatten ut i trädgården och sätter mig i hammocken. Där har jag koll på barn och hund medan jag gungar. Kram!

10:39 PM  

Post a Comment

<< Home