Tuesday, May 12, 2009

Goda blinis passar till salladen




Efter en aning regn har grönskan blivit som allra vackrast. Frisk, levande och fylld av löften. Just nu önskar jag att varje månad skulle ha dubbelt så många veckor - minst. Med våren kommer också en längtan efter annan mat, sallader, lättare mat och mat som är enkel att laga. Ett gott komplement till sallad är blinis. De passar också bra att servera som förrätt. Jag har använt dinkelsikt och boveteflingor med grövre konsistens än bovetemjöl, det ger mer substans - ändå är de fluffiga och lätta att steka. Väldigt goda, tycker jag - hoppas att du också gillar dem!

BLINIS, ca 25 små
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk, 37°
2 dl dinkelsikt
1 1/2 dl boveteflingor
2 ägg
örtsalt
smör att steka i

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°. Häll mjölken över jästen och rör ut den. Blanda ner mjöl, ägg och salt. Vispa ihop till en smet. Låt gärna smeten stå och vänta en stund innan du börjar steka dem (ca 1 timma). Grädda blinierna i ett plättjärn eller i en stekpanna. Servera med tillbehör som vegetarisk algkaviar (eller stenbits/ishavsrom), en klick mezeyoghurt, hackad röd lök och eventuellt en citronklyfta. Med en sallad till blir det en lättare måltid.

17 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Mmmm så gott det låter. Kopierar receptet och sparar det för att prova det inom en snar framtid. Godis. Ha en skön helg. Kram!

11:55 PM  
Blogger Sara said...

Rackarns snygg tallrik!

5:06 PM  
Anonymous Kersti said...

Jag håller med dig om att man vill ha mer tid så man hinner med att njuta. Jag tänker varje år att det är nu i maj man skulle vara ledig. Lite svårt för mig eftersom jag har sommarlov och alltså inte kan ta ledigt så lätt på andra tider.

11:29 PM  
Blogger bakmammorna said...

Det är verkligen gott med blinier! Mmmmm. Jättefina bilder!

9:48 AM  
Anonymous katja said...

Ser att du också har en rosenmandel att njuta av! Blinier är supergott, tack för att du påminde mig, det ska vi ha här hemma inom kort.

11:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jätte goda blinis... ska prova dem.
Ciao.
Orchidea
www.viaggiesapori.blogspot.com

9:15 AM  
Anonymous Josefina said...

Vad gott det ser ut ... När jag hör/ser blinier tänker jag på Vem kan trösta Knyttet av Tove Jansson, i Peter Lundblads sångversion. I den finns ett stycke som lyder:

... varenda en bar blommor i sin svans och inne under träden var det dans, och fyra karuseller åkte runt med spel och sång,
där satt de tretton homsorna med varsin röd ballong
hemulen åt en stor blini med hallonsylt och smör
men ingen såg att knyttet kom och stod där utanför ...

10:23 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Du är sâ duktig!
Fâr jag komma och bo hos dig?
Kram

1:02 PM  
Blogger Ulrica said...

Mums så gott!!! Riktig sommarmat för mig:)

9:57 PM  
Blogger Sköna o Gröna Ting said...

Ho ho.., vill du vara med i min tävling om den läckra plåt almanackan med sött motiv...?
Tävlingen pågår tom 26 Maj, hoppas du vill vara med!

Kram Marianne

2:37 PM  
Blogger Veronica said...

MMMMmmmm säger jag då bara! Naturligtvis skall dessa testas =)

10:02 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Det var längesedan jag gjorde blinis. Ända sedan jag bodde i Stockholm och det är 20 år sedan - hoppsan!! Hur gick det till?
Ha det gott
annika

10:53 PM  
Anonymous giardinofiorito said...

Bello il tuo blog! Ciao

9:13 PM  
Anonymous åsa - hello sugar! said...

jag har aldrig testat blinier men det lät ju supergott! :) var kan man hitta vegetarisk algkaviar om man får fråga?

ha det gott!
åsa

11:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lusthuset: Gör det för de är riktigt goda! Jag har tyvärr inte hunnit blogga och inte hunnit titta in hos andra heller på sista tiden Ha det bra!

Sara: Visst är det läcker!

bakmammorna: Tack och väldigt välkomna hit! Ska kika in hos er.

katja: Tyvärr är det inte min egen, men jag passerar den dagligen och kan ändå njuta av den. Underbar!

www.viaggiesapori.blogspot.com: ciao Orchidea, come stai? Blinis är supergott - prova dem.

Josefina: åh, den är ju helt underbar den berättelsen. Vad mysigt att du tänker på den och att du påminner mig. Jag gillar den, måste nog gå och kika på just den bilden!

Lillie plein dámour: Du är så gullig! Visst får du bo hos mig om du kan tänka dig att bo lite trångt...

Ulrica: Ja, det håller jag med om - lättare mat med olika tillbehör är perfekt på sommaren.

Sköna och gröna ting: nu är jag alldeles för sent ute, men jag ska kika in hos dig i alla fall.

Veronica: ja de är värda att testa. Jag gillar dem mycket själv måste jag säga...

Annika Christensen: Är det så länge sedan du bodde i Stockholm. Oj, säger jag också - då är det hög tid att testa blinis!

giardinofiorito: Grazie! Anche il tuo blog è bello - bellissimo!

åsa - hello sugar!: Det är gott, testa! Algkaviar brukar finnas på Coop och ICA, bredvid vanlig stenbitsrom. Produkterna innehåller en del konstiga tillsatser, men smaken är god och någon gång kan det vara bekvämt att köpa färdigt.

11:46 AM  
Blogger Tankevågor said...

Mmm så gott det ser ut! Jag gillar också tallriken...jättefin! :-)
Önskar dig en skön helg!

6:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: ja den är faktiskt väldigt speciell...Ha en härlig helg du också!

11:48 PM  

Post a Comment

<< Home