Wednesday, April 08, 2009

Tapenade till påskäggen




Påskhelg, en helg som både innehåller sorg och glädje om man ser till det kristna budskapet. Men sammantaget är det nog för de flesta en ganska positiv helg utan allt för stora krav. När jag växte upp var jag alltid i Hälsingland under påsken. Min minnesbild är att det alltid var fint väder och mycket snö att bygga snögrottor och pulkabanor av. Ibland stora magiska snöflingor som virvlade utanför fönstret och sparkåkning i strålande vårsol. Inne smög vi i hemliga mörka skrubbar och så åt vi förstås påskägg, både vanliga ägg och godisägg. Till helgens ägg tänker jag pröva tapenade av alger. Ha en skön påskhelg med ägg av olika slag!

ALGTAPENADE
10 g aramealger
1/2-1 msk kapris
1 liten vitlöksklyfta
citron, pressad
ca 1 msk olivolja

Låt algerna ligga i blöt ca 15 minuter. Koka upp vattnet och algerna hastigt. Ta bort från plattan och töm bort vattnet. Låt svalna något. Krama ur vattnet. Mossa med gaffel eller i matberedare. Tillsätt kapris, pressad vitlök, lite citronsaft och olivolja. Blanda/mixa till bra konsistens. Smaka av och tillsätt ev mer kapris eller citronsaft. vill du spara tapenaden, förvara i en lufttät burk med ett lager olivolja som täcker röran. Ställ in i kylen.

12 Comments:

Blogger Ninni said...

Tapenade på oliver är ju otroligt gott! Det här receptet låter spännande! Alger tror jag inte jag ätit någon gång...
Vilka vackra ägg!
Hoppas du får en skön påskhelg!
Kram Ninni

1:41 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Glad Påsk!
Kram

2:12 PM  
Anonymous Lumumma said...

Så många fina ägg ... Förra påsken var det faktiskt full vinter här - Tilde åkte skidor och snön yrde.

Kram!

10:13 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Glad påsk!

3:53 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Tack för din påskhälsning här kommer min. Bättre sent än aldrig.
Påsken är den bästa helgen på hela året för mig. Att få sitta ute och äta med familjen och få vara där så länge man vill. Kom just in för batteriet till pannlampan tog slut.
Ha det gott
Annika
Hoppas att äggen blev bra.

9:36 PM  
Blogger Daniel Roos said...

This comment has been removed by the author.

11:48 PM  
Blogger Daniel Roos said...

Glad påsk mvh Daniel

11:49 PM  
Anonymous lumumma said...

Vi fick tapenade på äggen hos mamma idag - med svarta oliver. Sååå gott. Kraaam!

12:01 AM  
Anonymous Kersti said...

Jag är inte så väldigt förtjust i alger. I alla fall inte i dem jag ätit. Men tapenade tycker jag om. Kram

9:18 PM  
Anonymous Josefina said...

Tänk att vi fick just tapenade på äggen hos mamma i påskas. En tillfällighet! Gott vare. Kram!

9:09 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Fniss, du kan ju få vad som helst att låta som en festmåltid! :o)
Hoppas ni haft en härlig påsk,
kram lydia

9:54 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Jag älskar tapenade på oliver också. Alger har en väldigt ovanlig smak. Kul att du gillar äggen.

Camillas Foto: Hoppas att du haft en skön påskhelg.

Lumumma x 3: Det var vinter även här. Vi hade tänkt göra vårutflykter, men det blev de snöigaste dagarna den vintern. Vad lustigt att du fick tapenade till äggen hos din mamma. Det är en god kombination. Jag gillar också "vanlig" tapenade. Den här med alger är lite mer udda.

Hanneles påskparadis. Tack, hoppas att du också haft en skön och vårig helg!

Annika Christensen: Visst är påsken en härlig helg, inga pressande krav och vår på gång! Det låter som omdu jobbar i trädgården dygnet runt...

Daniel Roos: Tack Daniel. Glad Påsk i efterskott - hoppas helgen blev bra!

Kesti: de har en väldigt annorlunda smak ska erkännas. Olivtapenade går också bra till ägg, riktigt bra till och med!

Lydias Gröna Fingrar: Åh, det var en komplimang må jag säga! Gulligt av dig. Hoppas att du haft en fantastisk helg med öppnandet av Trädgårdsdrömmar.

11:07 AM  

Post a Comment

<< Home