Thursday, March 12, 2009

Apelsiner och vinter




Just när vårtecknen började titta fram, bestämde sig Kung Vinter för ett sent besök - precis som det brukar vara varje år. På gården lyser nu en snölykta, taken är gnistrande vita och trädens grenar vilar under ett mjukt täcke. Det är vackert! Bara att njuta av en aning vinter en tid till, men jag är säker på att gumman Tö står och lurar i närheten. Annat som hör vintern till är apelsiner. Passa på att äta ordentligt innan säsongen är slut. Helst vill jag förstås ha ekologiskt odlade, men de finns sällan i min affär så då får de bli vanliga. Godaste apelsinerna är skivade med kanel på, tycker jag. Perfekt dessert en vardagmiddag, enkelt att göra och nyttigt. Vill man minska lite på nyttigheten och öka njutningen passar apelsinsmaken väldigt bra tillsammans med chokladkaka. Kanske en helgkombination? Trevlig helg!

14 Comments:

Blogger Katrin said...

Jo, man vill ju inte vara FÖR nyttig, det kan vara farligt;) Jag satsar stenhårt på njutning framöver:)
Ha en riktigt skön helg!

11:02 AM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Mmm, det skulle jag inte ha några problem att stoppa i mig nu. Jag är inne i en riktig bakverksperiod just nu och har mumsat på olika kakor och semlor hela veckan =) Trevlig helg!

11:01 PM  
Blogger Sara said...

Här på Korsika är det verkligen apelsinsäsong, träden dignar av saftig frukt och jag frossar!
Gott med bara lite god, mörk choklad till också, om man är lat! ;)

2:13 PM  
Blogger Tankevågor said...

Här äter vi apelsin varje kväll hela vintern...det har blivit en vana. Till och med vår hund vill smaka apelsin! :-)
Håller med dig om att det är svårt att hitta ekologiska. Men det är ett bra sätt att få i sig C-vitaminerna.

Choklad och apelsin passar verkligen bra ihop. :-)

12:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fin kaka. Apelsin är så gott ihop med choklad. Klassiskt på nåt sätt.

9:17 PM  
Blogger Åsa said...

Hoppas våren kommer igång på riktigt snart. Det är väl dags för det nu.
Fast förra året snöade det ju som bara den i slutet av mars och början av april - det var ju som vinter då.
Och vad riktigt mjuk och god kladdkakan ser ut :) Jag bakade en sån vid Valentine men den blev helt kruttorr! Första gången jag bakade i gasugn och har inte prövat igen.

Och du, det växer apelsiner i trädgården här :)

3:15 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Apelsiner med kanel är ju så gott! Senast jag åt det var på marockansk restaurang i Paris. Tack för att du påminde mig.

7:40 AM  
Blogger Camilla Alvén said...

Mmmm, nu blev jag riktigt sugen.
Ha det bra

10:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Galen i choklad. kan äta på längden och tvären och alltid. Apelsiner är inte heller fy skam. Njuter en eller två om dagen nu när det är säsong.

11:48 PM  
Blogger Lusthuset said...

Mmmmus...så gott det ser ut. En härlig kombination..och chokladkaka, kan det bli bättre. Knappast. Ha en skön helg. Kramar!!

6:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: Balanserad kost är alltid bäst. Fördelen med kaka och frukt är att alla kan bestämma proportionerna på balansen.

Helena: Jag såg det i din fotodagbok, men just då fungerade det inte att lämna någon kommentar. Det är väl ok för dig att äta mycket just nu, kan jag tro!

Sara: Du har så rätt - svårare än så behöver det inte vara. Vad underbart med helt färska apelsiner och vackert att titta på.

londongirl: Det var ovanligt att din hund också gillar apelsiner. Äpplen mm vet jag att många hundar gillar, men sällan citrusfrukter. Ekologiska apelsiner är så känsliga, så det är nog därför butikerna sällan tar in dem.

Lumumma: Det är en klassisk superkombination!

Åsa. Åh, du har också apelsiner där du är - precis som Sara på Korsika. Härligt! Chokladkakan ska helst vara kladdig, men det är ibland svårt att veta. Det har snöat en hel del i går och idag så förra årets vinter verkar upprepa sig. Märkligt, för det har varit kallt under julen och i januari, februari, men då var det ingen snö.

Kinna: ja, det är en typisk marockansk smak. Ibland behöver man bli påmind om även de enkla sakerna.

Camillas Foto: Det är det som är meningen! Nu får du ta och baka...

Kersti: Det gäller att ta vara på säsongens godsaker, oftast är det de som ligger bra till både smak- och prismässigt. Apelsin och choklad passar så bra ihop.

Lusthuset: Håller med, det är väldigt gott. Eftersom kakan är ganska mäktig, blir det friskt och fräscht att äta apelsin till den.

10:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för allt fint du skrivit hos mig, blir så glad i hjärtat. Chokladkakan ser så förförande god ut. Jag är 'duktig' och hälsosam just nu, men till påsk kanske man kan få göra sig en chokladkakebit? Med en knallgul kyckling på. Eller hur? :)

12:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Du fotar så fint, så fint, så fint!

5:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: tack själv för dina snälla ord. Nej, den här chokladkakan är inget att äta till "vardags", den innehåller mycket smör. God och mäktig, vilket i och för sig kan betyda att en liten bit räcker långt.

tina: tack tina, du gör mig så glad, så glad, så glad!

9:43 PM  

Post a Comment

<< Home