Tuesday, March 03, 2009

Mjölkvita vårtecken




Våren börjar sakta kika fram. Sportlovet är slut, ljuset flödar och jag har sett de första snödropparna. Med sina böjda stjälkar och mjölkvita droppformade blommor tittar de fram ur den mörka jorden. De första vårblommorna är kanske de mest älskade av alla blommor. Inte för att de är vackrare än alla andra, men för budskapet om vår de bär med sig. Sen lär det förstås komma ett och annat snöfall innan vintern är slut, men det brukar snödropparna klara av. Hur ser det ut där ni bor, har vårtecknen börjat visa sig? Ha en bra vecka!

12 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Ohhh, vad jag längtar efter att få se de första vårblommorna.

Hos ligger snön på backen, i helg var det -11! Inatt fick vi säkert 1 dm, men idag är det takdropp så det lägger sig snabbt. Men det lär nog dröja innan jag får kika på snödropp ;).

Kram

1:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja visst är det härligt med dessa små budbärare av vårtecken. Här i nv Skåne blommar snödroppar och vintergäck och krokusarna är på gång; härligt! :o)
Ha det så bra hälsar Lydia från paus på jobbet.
http://www.lydiasgronafingrar.blogspot.com/

1:55 PM  
Blogger Cattis said...

ååå... det är på gång!
här droppar det från taken och rinner utmed vägarna. Har inte sett några blomster ännu dock. Tänker att nu är det snart dax att fota knoppar som brister :-)

Kram
Cattis

3:16 PM  
Blogger Unknown said...

Åhh,snödroppar är så söta,ett säkert vårtecken,så fina bilder!

Såg snödroppar för första gången hos min pappa som bor i Värmland,blev så förtjust i dom små söta blommorna!=)

Häruppe i norr så ligger snön ännu djup,just nu så snöar det ute..så än är det långt kvar till våren här..man längar ju!

Fina bloggar du har,
har samma intressen som du!
Kram Maria

4:42 PM  
Blogger Ulrica said...

Ja det är härligt att se dem, och visst ger dem mig den första föraningen om vår...

10:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Än har jag inte sett några. Men då är de på väg och det känns hoppingivande. Har du kikat i dem. De är ofta väldigt vackra inuti, men det ser man bara om man vänder på dem. Jag tog några bilder förra våren som jag la ut på bloggen.

11:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Dubbelörnen: Oj, så kallt - du bor ju inte ens i norra delarna. Men snön är vacker och solen börjar värma.

Lydiasgronafingrar: Klart att du har fler vårtecken i Skåne. Det är så spännande att få rapporter från olika delar av landet. Just nu skiljer det sig mycket.

Cattis: Vad kul att du tittar in! Jag såg snödropparna redan före sportlovet, på en skyddad läplats där jag vet att de brukar dyka upp tidigt.

Maria: Välkommen och tack för dina snälla ord. Visst är snödropparna söta. Även om du får vänta ett tag på våren, tror jag att du har en mycket finare vinter än vad vi har här i Stockholm. Snön är vacker och lyser upp allt.

Ulrica: De första vårblommorna gör mig så lycklig att jag nästan hoppar fram. Mina barn tycker att det är en aning överdrivet.

Kersti: Jag såg dem till och med före lovet, men på en skyddad plats. Jag kommer ihåg dina underbara bilder från förra våren. De var så vackra. Tack för att du påminner mig om att kika närmare.

9:14 AM  
Blogger Katrin said...

Jag njöt av vårsolen idag, men snön ligger djup ännu... Jag lever på hoppet dock:)

8:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj, har du sett snödroppar! Fina. När jag vaknade i morse var världen vit. Men nu har det smält bort. Is- och snöhögar ligger dock här och var. Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en sista släng av snö och vinter, eller om jag vill ha vår...

1:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: snön är egentligen härlig. Jag har saknat den i vinter, vi har nästan inte haft någon snö alls.

Lumumma: Jag skulle gärna haft mer snö. Det har varit minusgrader långa perioder den här vintern, men nästan ingen snö. Bara några få dagar.

10:37 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Kan aldrig se mig mätt på snödroppar.
Ja det hade varit kul att få träffa dig.
Jag skall till mässani Stockholm då kanske vi kan ses?
Eva håller föredrag på fredagen kl 10.oo då är det många bloggare som kommer - tror jag.
Mer om det på bloggen.
Ha det gott
Annika

11:25 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Snödroppar är så vackra och så efterlängtade. Det vore jättekul att ses på den stora Trädgårdsmässan. Jag ska absolut försöka komma dit, men vet ännu inte vilken dag det blir. Ska försöka att komma på fredagen. Vi kan väl höras om det.

8:33 PM  

Post a Comment

<< Home