Friday, February 13, 2009

Alla hjärtans dag med maffig chokladkaka




Alla Hjärtans dag borde vara alla dagar. Men det är ändå en dag då det kan vara tillfälle att fika med en vän, äta en speciell middag med sin käresta eller sina kära och kanske hälsa på någon man sällan hinner träffa. En chokladkaka (kanske i hjärtform) passar såväl till fika som dessert. Det här är en glutenfri chokladkaka med mycket smak. Vill du hellre baka en med kakao och kesella som har mildare smak, kan du titta här. En härlig helg önskar jag er alla med några kärleksfulla blommor!

GLUTENFRI CHOKLADKAKA
200 g mörk chokladkaka 70% är gott (tycker jag)
200 g smör
2 dl strösocker
4 ägg
2 1/2 dl maizena majsstärkelse
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form, gärna med löstagbara kanter, och strö maizenamjöl i den.
Bryt chokladkakan i bitar och smät i vattenbad. Dela smöret i mindre bitar och låt det smälta med chokladen.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda maizenamjöl och bakpulver i en egen bunke. Rör ner choklad och smörsmeten i äggsmeten. Tillsätt mjölblandningen. Häll smeten i den smorda och bröade formen. Grädda i ca 20-25 minuter i 200 grader. Låt kakan svalna. Servera samma dag eller dagen efter. Servera med grädde eller frukt.

12 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kan det bli bättre än en maffig chokladkaka på alla hjärtans dag? (nää). Själv ska jag på fyrtioårsskiva, och hoppas få förtära mycket gott! ;)

10:40 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Gott gott...
Jag skall vara med familjen och jobba i sonens vedfabrik så det blir matlagning ute.
Älskar löjnatshjärtan - fin bild.
Ha det gott
Annika

10:46 PM  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Mmmm, så sugen jag blev på chokladkaka nu då! :o)
Ha en härlig Alla Hjärtans Dag,
Lydia

8:36 AM  
Blogger Lusthuset said...

Härligt gott. Har också fixat en lite exra god middag (bättre än presenter tycker jag). Stor kram till dig på Alla Hjärtans dag!!

5:54 PM  
Blogger Tankevågor said...

Låter så gott och enkel att göra. det är aldrig fel att få ett nytt recept på en chokladkaka. :-)

Ha en jätteskön fortsättning på kvällen!
Kramar från mig.

6:23 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Du är tolig du!
Tänk att du skulle bli nr 61.
Skulle haft en tävling så det fick ett pris.
Skicka din adress så skall du få några vykort.
Jag har lite tid över just nu men när våren kommer så blir lite bloggande.
Sedan är det så att ALLA bloggare peppar mig så otrolig. Det är som en vitamin kick...

Men en dag i taget så ser vad det blir till våre.
Nu längtar jag efter ´nässlor och jag måste få tag på lite torkade.
Absitens liksom.

Ha det gott
Kram
Annika

11:35 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Rolig menar jag.
Attans att man inte kollar innan man trycker på knappen.
Annika

11:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej vännen!

Hade middag här igår och bakade just en chokladkaka. Första gången i gasugn så den blev tyvärr alldeles för torr. Och det trots att jag hade riktiga chokladbitar i. Får se om jag får fram bilder så småningom. Kommer inte ut på nätet med min dator (i vilken alla mina bilder är såklart) och nu har jag en liten en som inte är min egentligen. Har inte överfört några bilder från kameran än. Får nog pyssla med det lite längre fram.
Just nu uppdaterar jag mig bara på din och några andras bloggar där hemma :) Kul att "ses" igen :)

Extra hjärtliga kramar idag på Valentines Day (fast det är väl mitt i natten till söndag där hemma nu)

5:07 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Lumumma: Det låter väldigt trevligt. Hoppas att ni får det riktigt kul!

Annika Christensen: Det låter som en spännande syssla. Mat ute är suveränt - bara det inte är för kallt. Vilket fint löjtnantshjärta du har hos dig, såg jag just!

Lydias Gröna Fingrar: Choklad är aldrig fel! Ha deet så bra själv!

Lusthuset: Jag tycker att det är en mer rimlig nivå än att börja leta presenter. Barnen får något hjärtan-godis eller ibland någon hjärtask t ex. Annars är det mysig middag som gäller hos oss.

londongirl: sådana kan man testa lite olika. Just den här är glutenfri, vilket kan vara bra ibland. Hoppas du också haft en skön helg!

Annika Christensen: Ha ha, det var inte meningen att jag skulle snika åt mig ett pris, men självklart tackar jag inte nej till det erbjudandet. Kul att du blir så peppad att blogga. Och snart kommer nässlorna, då blir det ännu mer vitaminer! Hos dig tittar de säkert fram snart.

Ah, rolig - jag tänkte just fråga om tolig var skånska!!! Det låter som ett skånskt uttryck.

Åsa: Vad kul att du tittar in ibland, saknar dig må du tro. Samtidigt tycker jag att du ska koncentrera dig på allt nytt du har omkring dig nu och inte hetsa med bloggen. Den kan du återuppta när du kommer hem igen. Synd att chokladkakan blev torr, men det tar ett tag att lära sig gasugn. Andra ugnar med - på landet har jag en pyttespis med två plattor och liten ugn. Där blir kakorna och bröden inte så bra. Sköt om dig och ha det bäst!

9:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

har du en email man kan nå dig på?
mvh /Taniya

(tny_strom@yahoo.com) radera gärna efter du läst :)

8:06 PM  
Blogger loba said...

Åh, mums! Och som alltid skämmer du bort oss med delikatesser och fantastiska foton. Hoppas din helg var fin och full av kärlek.

Må gott.

12:55 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Loba: Åh, du skämmer bort mig med snälla och uppmuntrande kommentarer. Tack! Hoppas att du också haft en bra helg.

11:05 PM  

Post a Comment

<< Home