Thursday, February 05, 2009

Bildutmaning



Jag har fått flera trevliga utmärkelser på senaste tiden. Sådana bevis på uppskattning värmer och gör det extra roligt att blogga. Tyvärr har jag inte hunnit med att lägga in och skicka vidare dem. Att dela med sig till andra är ju det bästa, så jag ska försöka lägga in dem efter hand. Idag börjar jag med en enkel och rolig utmaning som jag fått av Gärdsmygen. Utmaningen går ut på att man ska välja den 6:e mappen och den 6:e bilden i den och sedan skicka vidare till 6 nya bloggare. I mitt nuvarande arkiv blir det bilden ovan. Några av er vet redan vad den föreställer, men för er andra skapar den kanske lite undringar. Vad tror ni att det är? Skickar utmaningen till några med många foton i sina arkiv: Camillas Foto, Carina, Görel - Granivoren, Kersti - Plommenad, Ulrika Tänker Högt, Veronica - I Fokus.

Uppdatering: De små knytena på bilden är handknutna kinesiska tebollar som slår ut som blommor när man häller hett vatten över dem. I mitten är det en globeamaranth-blomma, i övrigt består de av jasminblommor och gröna teblad. En blomma räcker till ca en liter vatten. Vackrast blir det i en genomskinlig kanna eller kopp. Teblommorna finns av olika sorter och vill man ge bort dem som present eller lyxa sig kan man köpa dem i vackra presentaskar. Teet smakar gott, men framför allt är det fantastiskt att få se det lilla knytet vecklas ut till en vacker blomma!

6 Comments:

Blogger Ninni said...

Vacker bild...men tyvärr har jag ingen aning om vad det är. Påminner lite om en torkad blomknopp...
Hoppas du får en trevlig helg!

11:17 AM  
Blogger Veronica said...

Å, vad kul att du utmanar mig men jag har redan gjort denna utmaning. Tyvärr. Men nästa gång =)

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för utmaningen.Lägger snart bilden på min blogg.

1:10 PM  
Blogger görel said...

Jag vet vad det är! Eller jag tror det i alla fall. Jag tackar också för utmaningen, ska göra den strax!

1:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Te visst är det te. Jag fick en sån vacker av en vän i present en gång. Ska lägga ut bilden i kväll. Kram

6:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Tack för era kommentarer. Bilden föreställer knutna tebollar som utvecklas till vackra blommor i teet. Jag har skrivit mer om dem i inlägget. Några av er kände också igen dem. Jag ska kika in till er som lagt upp bilder från era arkiv. Ha en bra vecka!

9:45 AM  

Post a Comment

<< Home