Monday, January 19, 2009

Promenad bland fikonträden




Växterna trivs med klimatet i Appeninerna och runt huset vi besöker, är växtligheten frodig trots att det mitt i sommaren. När jag tar en promenad upptäcker jag träd med granatäpplen och valnötter. Men mest av allt fikonträd, längs hela stigen finns grenar med omogna fikon. Här skulle jag vilja vara i september. Då är fikonen riktigt mogna och perfekta att äta. Färska fikon har en fyllig smak och innehåller mycket kalcium. Har du prövat att äta dem med mozzarellaost någon gång? När det är fikontid, är det gott som omväxling till den klassiska tomat och mozzarellasalladen. Finns det inte färska fikon är det naturligtvis gott att äta den traditionella salladen, vilket vi gjorde just den här dagen när fikonen fortfarande var gröna.

FIKON- & MOZZARELLASALLAD
Färska fikon
Mozzarellaost
Peppar
Olivolja

Skala fikonen och skiva dem. De ska vara mogna så att smaken känns, men ändå inte mosiga. Skiva mozzarellan och varva med fikonen på en tallrik. Ta några tag med pepparkvarnen och ringla lite god olivolja över. Enkelt och gott!

19 Comments:

Blogger Sanna said...

oj vad det låter härligt! Inte lika trevligt men dock med fikon känsla är när jag dyker in i min fars växthus som är fyllt till brädden av fikonträd! fick ett som gav två frukter i somras :)

8:24 PM  
Blogger Camilla Alvén said...

Åh, ge mig sol och värme och härliga tomater, nu drömmer jag om värmen...
Ha det bra
Camilla

8:12 AM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Tack för dina kommentarer! Kul att du hittat till min bilddagbok.

Jag hade ju också tänkt vara med i Aksons utmaning, men eftersom jag redan bestämt mig för att köra min bilddagbok så kände jag att det blev för mycket att även vara med där. Jag har ju några bloggar ändå att hålla levande... =)

Det lät mycket gott med fikon och mozzarella i kombination! Jag har aldrig provat, men kommer nog att göra det.

2:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fikon och mozarella ihop vill jag absolut prova. Gillar alla små kryllande kärnor/frön i fikon. :)

10:39 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Jag blir så avis...
fin fina bilder du har tagit.
Kul med recepten.
Ha det gott
annika

11:25 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Rulla gärna bacon runt dem med. In i ugnen en liten stund. Sagolikt gott!

2:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ayla: vad underbart att få dyka in där! Har du också ett växthus för ditt fikonträd?

Camillas Foto: Det låter härligt. Nu är vi ändå på väg mot vår och sommar!

Helena: Bloggarna ska ju inte bli ett betungande jobb, utan vara något som är kul. Jag gillar din bilddagbok och ska gärna titta in där då och då.

Lumumma: Vilken fin beskrivning av fikonens inre. Jag gillar dem också.

Annika Christensen: Tusen tack, vad glad jag blir! Hit skulle jag gärna åka igen, bara jag slapp alla jobbiga hetsiga motorvägar...

Var dags glimtarn: Tack för tipset - det blir nog superbra! Jag äter ju inte kött, men kanske någon annan blir inspirerad att pröva.

9:40 AM  
Blogger Katrin said...

Oj, jag visste inte att du varit på semester, det ser jättehärligt ut! *avis* Fikon har jag inte riktigt fått kläm på ännu, men jag ska väl växa till mig såsmåningom jag också;)

2:08 PM  
Blogger Tankevågor said...

Jag har faktiskt ett fikonträd på min takterrass. Men jag tar in det på hösten.
En valnötsplanta har jag fått från Skåne och nu växer den ute på vår lilla ö i skärgården. Hoppas den klarar sin första vinter!

Dina härliga bilder får mig verkligen att längta efter värmen och sommarens dofter....

6:47 PM  
Blogger Unknown said...

Brukar kika in, men sällan lämna avtryck. Det tänkte jag ändra på NU. Därför har jag lämnat en utmärkelse till dig och din blogg på http://sandbarnet.blogspot.com/2009/01/tnk-vilken-tur-att-jag-hittade-tillbaka.html

8:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums. Fikon är en passion men jag har inte provat med mozzarella bara med getost och det är väldigt gott det också.

10:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Katrin: jag var på semester i somras, men är lite långsam av mig. Först nu började jag skriva om den. Lite skumt är det!

londongirl: vad härligt med fikon- och valnötsträd. Jag kommer ihåg när du skrev om att du fått valnötsträdet. Hoppas att det klarar livet på ön. Det börjar redan bli ljusare!

sandbarnet: roligt att du kikar in här, sen är det så klart extra roligt att få en hälsning - men det är inget tvång. Tusen tack för den fina utmärkelsen. Jag ska lägga in den längre fram. Har lite ont om tid just nu.

Kersti: getost är ju hur gott som helst. Mozzarella har ju inte alls lika mycket smak, men den är också god. Nu blir jag hungrig!

12:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fikon och mozzarella låter mums.. älskar båda.

12:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nu längtar jag efter sensommaren...

2:29 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad häftigt med fikon och mozzarella. Hoppas jag kommer ihåg det när det är säsong igen.

8:18 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Hanneles paradis: det är riktigt gott!

Annette: men först lång vår och lång sommar....även om många av godsakerna kommer på slutet.

Kinna: ja, det är en god variation till tomat och mozzarella.

11:31 AM  
Blogger Mian said...

Härliga bilder!

6:14 PM  
Blogger Fundera grönt said...

Åh vad vackert och gott det ser ut...
Ha det bäst!
Nanna

11:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Mian: Tack, vad glad jag blir!

Fundera grönt: mmm, det är gott! Ha det bäst själv! Kul att du tittar in.

10:15 AM  

Post a Comment

<< Home