Thursday, December 04, 2008

Hemlige kocken håller koll på maten




Jag har tidigare skrivit om journalisten Mats-Eric Nilsson som med sin bok "Den hemlige kocken" fick igång en bra debatt om vad maten vi äter egentligen innehåller. I den riktar ha skarp kritik mot livsmedelsindustrin. Förpackningar med bilder på naturliga råvaror och idylliska miljöer för oss bakom ljuset och ibland handlar det till och med om rena lögner. Men hur ska man egentligen äta på bästa sätt? Måste vi alltid vara uppmärksamma, hålla oss informerade och läsa innehållsförteckningarna med kritiska ögon? I Mats-Eric Nilssons nya bok "Äkta vara" får vi hjälp med att hitta de goda alternativen i livsmedelsdjungeln. Jag har inte inte läst den ännu, men tycker att det låter som en intressant fortsättning på granskningen. Dessutom har "Hemlige kocken" kommit som pocketbok. Jag har sett att den ligger högt på försäljningslistan, vilket är ett bevis för att många bryr sig. Titta in på "Äkta vara - För mat utan fusk!" - där finns aktuella artiklar, livsmedelsguider och lästips. Lättast att ha koll på vad man äter är förstås att laga så mycket mat som möjligt från grunden, då vet du vilka ingredienserna är och slipper tillsatser. Sen gäller det förstås att även ha koll på hur dessa råvaror odlas, växer och kommer till...

10 Comments:

Blogger Ninni said...

Du har säkert helt rätt att vi är många som bryr oss om vad vi äter. Tyvärr har jag inte läst någon av böckerna men det ska jag göra när jag kommer hem till Sverige.
Usch, här känner man sig väldigt utsatt. Jag tycker att det verkar som om man ligger väldigt långt efter här i Brasilien. Det finns massor av skräpmat och lightprodukter. De är ju väldigt förtjusta i socker överlag här och många ersätter nu det med sötningsmedel. Det är svårt att hitta juice som inte är sötad. Passerade tomater tex är det säkrast att köpa italienska. De inhemska innehåller förutom socker en hel massa tillsatser.Det är ju de varor man kan läsa(någorlunda) innehållsförteckningen på...sen vågar man ju inte tänka på hur det står till med köttet man köper...för det gör man ju. Det är gott och billigt! Bäst att inte tänka så mycket...
Ha det bra!

3:40 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Ohh vad jag blev sugen på tomater...
Min favorit grönska och har varit sdan jag var barn.
Fina bilder duvisar.

Annika

4:05 PM  
Blogger Åsa said...

Vilka härliga tomater!!! Nu längtar jag tillbaka till sommaren, solen, bryggan och det salta vattnet...

...

Hallå igen! Nu är jag tillbaka ;-) Jag såg just ett ledigt ex av den hemliga kocken på bibblan. Den har ju varit utlånad med en mängd reservationer efter sig hur länge som helst. Har jag tur kan jag norpa den i morgon förmiddag :-)
Det är inte helt lätt alltid heller vad gäller råvaror. Senaste "larmrapporten" vart ju om hur besprutade druvorna är. Men någonstans måste man börja och laga själv tror jag ändå är bättre än halv- och helfabrikat.

4:55 PM  
Blogger pudelflicka said...

Jag tänkte köpa boken äkta vara. Det är skrämmande att läsa hur dålig maten vi äter är.
Kram Hedvig

7:13 PM  
Blogger Kastanjen said...

Min dotter har alltid älskat paprika och kan äta paprika som en frukt. Hur kul är det att läsa att paprika och vindruvor innehåller hur många olika gifter som helst? Men samtidigt mår man ju inte bra av att gå omkring och oroa sig heller.

7:21 PM  
Blogger Sara said...

Det är nästan så att man blivit lite rädd för att äta när man vet hur mat odlas/göds/importeras...
Och det trista är väl att det är ganska mycket dyrare (i många fall) och krångligare att vilja äta mat utan tillsatser eller kemikalier eller som har hanterats på tveksamma sätt?

10:41 PM  
Blogger pudelflicka said...

Hej igen,
Ja du var faktisk en av mina första besökare när jag startade upp.
Trevlig helg önskar jag dig

10:03 AM  
Blogger Angel.Pearls said...

Underbara bilder du visar..igen!! //Eva

1:59 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: På sätt och vis är det nog bäst att inte tänka för mycket på vad man äter. Samtidigt är det svårt att låta bli. Det gäller att hitta någon balans i det hela. Här satsar även de större kedjorna på att ta in mer ekologiska produkter, parallellt med att mer snabbmat fyller hyllorna. Vissa frukter och grönsaker blir för dyra att köpa ekologiska, men så ofta som möjligt väljer jag det. Ha det bra du med!

Annika Christensen: Tack snälla! Goda, mogna tomater är verkligen supergodis. Men inga tråkiga vattenblaskiga saker...

Åsa: Vilken härlig sommarbild du målar upp! Hoppas att du hann låna boken. Fast ju mer man läser desto svårare blir det att hitta rätt. Vindruvor köper jag bara ibland, just för att de är så besprutade.

pudelflickan: förhoppningsvis hjälper det något att fler börjar ställa krav på maten!

kastanjen: håller med. Det är jättesvårt. Frukt och grönt är nödvändigt, men knappast alla bekämpningsmedel. Man vill ju inte heller att mat ska bli förknippad med negativa känslor.

sara: nej, det är komplicerat och det vill man ju inte. Inte heller att det ska bli negativt och jobbigt med mat. Men lite får man hålla koll.

pudelflickan: det minns jag minsann! Fortsätt länge till!

Angel.Pearls: Tusen tack, vad glad jag blir!

8:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Har båda böckerna på mitt sängbord de står näst på tur. Jag väntar mig spännande läsning och hjälp på traven.

4:08 PM  

Post a Comment

<< Home