Tuesday, November 18, 2008

Savojkål ger energi och styrka




Jag fortsätter att fascineras av våra olika kålsorter. Alla så vackra och nyttiga, ändå är utbudet av kålsorter i vanliga mataffärerna blygsamt. Savojkålen är frosttålig och kan klara sig till och med under snön. Bladen är ådrade och nästan buckliga. De passar att servera som små paket med inlindade röror, blir goda i soppa eller att äta som sallad. Vill du ha mildare kålsmak, förväller du bladen en kort stund och låter dem rinna av. Här har jag fräst dem i olja och smör tillsammans med skivad vitlök. På slutet har jag klippt ner aprikoser (skulle kunna vara gula sultanrussin) och hackade valnötter. Toppa med granatäpplets kärnor för extra färg och ännu mer antioxidanter.

10 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

En otroligt vacker grönsaker, eller hur?

Dina recept tar jag gladeligen till mig ;)

Min favorit är grönkålen, inte bara till jul.

10:54 AM  
Blogger pudelflicka said...

Vackert fotograferat och gott ser det ut att vara.
Kram Hedvig

12:19 PM  
Blogger Lusthuset said...

Så gott det ser ut.....och vilket vackert kålhuvud, rena skönheten. Du har rätt idet att det finns inte mycket att välja på den vanliga mathandeln. Man får väl söka upp gårdsbutiker i så fall. Jag tror att de flesta (inkl. mig) vet inte riktigt vad man skall göra med kål, förutom det vanliga som kåldolmar och kålsoppa. Ditt recept ser verkligen frestande ut. Ha en bra dag. Kram!

1:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag fascineras också av kål! Här går det åt rödkål för glatta livet just nu. Energi och styrka låter ju perfekt! :)

1:20 PM  
Blogger Annika said...

Jag bara älskar kål! Det har varit en riktig kålhöst för min del. Savojkålen är fantastisk - både vacker och god.
Underbar bild!

2:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker mycket om savoykål... vi äter det ofta på vinter i norra Italien... så gott! Gillar också grönkål och svartkål... ser fram mot att hitta dem i butiker.
Orchidea
www.viaggiesapori.blogspot.com

8:19 PM  
Blogger Husmodern said...

Jag brukar göra mina kåldolmar med savoykål, supergott!

9:51 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

dubbelörnen: visst är den vacker, alla kålsorterna är väldigt dekorativa. Grönkål är suverän.

pudelflickan: tack, vad glad jag blir! Ja, jag gillar kål.

lusthuset: visst är kålhuvudena imponerande. Du har nog rätt i att vi behöver hitta mer användningsområden för kålen för att ta steget att köpa hem den. Gårdsbutiker och Bondens marknad är väl det som gäller idag.

lumumma: rödkål är gott. Ofta förknippas den med julen, men det är ju perfekt att äta rödkål när som helst under vinterhalvåret.

annika: när du säger det, minns jag att du hade recept på en härlig soppa jag ville göra. Får titta in hos dig och leta upp den. Kul att du gillar bilden!

orchidea: i Italien finns många goda rätter med kål. Här i Sverige finns ju också en del som kåldolmar, kålpudding och kålsoppa. Men med tanke på hur många kålsorter det finns skulle vi kunna äta kål oftare.

husmodern: det borde passa väldigt bra. Bladen är så vackra att slå in fyllningar i. Jag borde testa att göra vegetariska sådana.

8:48 AM  
Blogger Åsa said...

Så mycket finare och godare den ser ut här hos dig än i hyllan på Hemköp. Det får nog bli ett sådant huvud i korgen nästa gång :)

10:29 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: kul att du tycker att den ser fin och god ut här. däremot önskar jag att den savojkålen på butikshyllan också skulle se god ut!

2:28 PM  

Post a Comment

<< Home