Thursday, November 13, 2008

Vitkålssallad med russin




Något som tillhör höstens delikatesser är olika sorters kål. Köldtåliga är de också, vilket ger liv åt grönsakslanden ännu en tid. Vitkål passar bra till höst- och vintersallader. Proppfull med vitaminer och mineralämnen hjälper vitkålen till att hålla oss pigga. Man kan också lägga kålblad som omslag vid gikt och sträckningar. Det här är en superenkel, krämig sallad som passar till t ex linsbiffar eller köttfärsbiffar för er som äter kött. Salladen bör ätas samma dag som du gör den, annars tar sojagrädden för mycket smak av kålen.

VITKÅLSSALLAD MED RUSSIN
Strimlad vitkål, helst ekologisk som har finare smak
Örtsalt
Russin
Sojagrädde

Strimla vitkålen. Varva vitkål, örtsalt, russin och lite sojagrädde tills du får en lagom stor sallad.

18 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Det låter gott !
Kram Hedvig

3:41 PM  
Blogger Ilva said...

är det pappa nu igen? Du anar inte vad jag är avis!

4:32 PM  
Blogger Ninni said...

Inte bara att vitkål är gott! De är otroligt vackra i landet också! Jag måste få dela med mig av min favoritsallad:)
Riv morötter, rödbetor och äpple på grövsta sidan av rivjärnet. Pressa över lime och strö gärna över gula russin.Gott och färgstarkt!
Tack för födelsedagshälsningen!
Kram Ninni

4:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så otroligt vackert och gott! Blev verkligen inspirerad av de vackra bilderna så det sa bli massa kål i helgen.

4:54 PM  
Blogger Lusthuset said...

Så vackra bilder på vitkålen....det är ju egentligen en stilg växt eller hur. Är det dina egna?? Låter supernyttig och gott. Jag har tyvärr en mage som inte kommer överens med rå kål så jag för ögonäta sallande om du förstår vad jag menar. Ha en skön kväll. Kramar!!

5:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilka fina kålplantor du odlat...fint att bara kunna gå ut och inhämta eget...
/Janne

9:49 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Det här är ju bara så gott! Och vitkål ger även så otroligt god smak i soppor ;)

KRam

10:15 PM  
Blogger Åsa said...

Oj! Har nog inte sett så stora och fina kålhuvuden i landet som på dina bilder! Vilken lyx att bara gå ut och plocka sådär :)

Vet inte om det finns "bevisad" effekt men det känns skönt att linda in benen med vitkålsblad om man har benhinneinflammation.

11:02 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: vitkål är god att bara strimla och äta, men vill man göra lite mer blir det här gott.

ilva. även om han odlar mycket och vi har våra vidsträckta odlingar av olika grönsaker på landet, är de här kålhuvudena inte hans. Kanske ett tips för nästa års odlingsprojekt. Däremot lagade han en väldigt god kålsoppa som jag fick smaka.

ninni: tack för tipset! Jag brukar riva morötter och äpplen ihop - det blir saftigt, gott och omtyckt av alla. Men jag ska absolut testa att lägga till rödbetor och russin!

linda: vad kul att du gillar bilderna och att du blir inspirerad. Ha en trevlig helg med någon kålrätt (som jag kanske får läsa om hos dig)!

lusthuset: Visst är kålhuvuden vackra. Det är också roligt att de finns kvar i landen, även när höstlöven lägger sig och kylan kommer. Rå kål kan vara lite hårdsmält. Tyvärr är det inte mina egna, men kanske vore det något att pröva att odla nästa år! I år odlade vi blomkål.

gardenlife: tyvärr är de inte mina egna kålhuvuden, men jag tyckte att de var så vackra så jag ville ändå fotografera dem. Kannske något att tänka på till nästa år. Den här sommaren odlade vi däremot blomkål som blev fantastiskt fin och god.

dubbelörnen: visst är det gott, då får kålen en väldigt mild och mjuk smak. Bättre om man tycker att kål är svårsmält.

åsa: att kålbladen använts så länge på det sättet är ju ett bevis i sig. Jag tror att bladen kan hjälpa. Även om vi brukar odla en hel del. är det inte mina egna kålhuvuden - men fina är de.

9:42 AM  
Blogger Annika said...

Makalöst vackra kålhuvuden! Milsvida från em man ser i vanliga matvarubutiker...
Kål är verkligen en härlig tillgång!

1:54 PM  
Blogger Sanna said...

Kål är en av mina favoritgrönsaker. och då menar jag verkligen all sorts kål :) och det finns så mycket gott man kan göra med det! Glömmer aldrig den rödkålssallad min mamma alltid gjorde och gör till jul... mmm mums :) Detta receptet ska jag nog testa i helgen! Kolla gärna in Ehdins dundersallad, jag har recpetet på min blogg... den är supergod och nyttig!

8:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker om vitkål men tycker att det är svårt att variera salladerna, har nog för lite fantasi.

8:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums, jul. Mamma gjorde (gör) vit/rödkålssallad med russin, äpple och valnötter. Sååå gott.

9:25 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Sojagrädde har jag aldrig provat.
Kul med lite nya recept.
Vitkål är ju dessutom fin när det växer i landet.
Ha det gott
Annika

10:46 PM  
Blogger Kastanjen said...

Har tagit en liten bloggpaus och har precis läst några av dina äldre inlägg. Apropå vitlök så har min mamma berättat att de fick köpa vitlök på apoteket när hon var liten. Så visst har den effekt!!!

9:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

annika: ja, det går att göra väldigt mycket gott av kål. De svåraste är att hitta bra sådan, vilket egentligen inte borde vara svårt. Kål passar ju till och med bra att odla i vårt klimat.

ayla: visst är det gott. Jag brukar också göra rödkålssallad framåt jul, men egentligen passar det hela vintern. Just nu har jag faktiskt rödkål hemma. Ska absolut kolla in Ehdins dundersallad.

kersti: men det är ju så det är. När det gäller vardagsmaten gör man för det mesta sina invanda maträtter för att det ska gå snabbare och enklare. Men enkla recept kan man ju faktiskt hinna med att testa, men då gäller det att planera så att rätt ingredienser finns hemma (framförhållning är inte min starka sida).

lumumma: det låter verkligen gott. Kålen passar så bra ihop med smaken av nötter och russin. Hoååas bacillen gett med sig.

annika christensen: sojagrädden har en annorlunda lite söt smak. Jag använder den inte till så mycket, men just till den här salladen tycker jag att den passar. Kålhuvudena är härliga att titta på!

kastanjen: kul att du tittar in och intressant att höra att din mamma köpte vitlök på apoteket. Och visst har vitlöken positiv effekt på hälsan!

8:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums.

6:37 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Hanneles jul: ja visst är det mums! Kul att se dig här. Nu ska jag kika in på din julblogg.

9:08 AM  

Post a Comment

<< Home