Friday, October 17, 2008

Ut och samla ljus




Höstens färger är som allra vackrast just nu och ännu värmer solen. Därför önskar jag en helg med soligt milt väder. En helg då det fortfarande är behagligt att cykla till en fin plats, njuta av löven som singlat ner från sina grenar och lagt sig som mjuka mattor, fika och samla ljus så att det räcker hela vintern. Det vill jag göra, vad vill ni göra? Gör ni en utflykt kanske det kan passa med äppel- och kanelmuffins. Jag lade ut receptet i januari 2007, men vill gärna lyfta fram det igen. Muffinsarna är nämligen laktosfria, vilket är ovanligt. I stället för smör innehåller de olja och i stället för vanlig mjölk – sojamjölk. Hoppas att ni alla får en härlig helg!

ÄPPEL & KANELMUFFINS 10-12 st
4 dl siktat dinkelmjöl (eller vetemjöl)
2 tsk bakpulver
lite salt
1 ägg
1 dl socker
2 dl osötad sojamjölk (eller vanlig mjölk 3%)
5 msk olja (raps eller oliv)
1-2 äpplen
kanel

Sätt ugnen på 200°
Förbered äppelfyllningen. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor. Häll på kanel och blanda så att skivorna får kanelsmak. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål eller bunke
Knäck ägget i en annan bunke, häll ner sockret. Vispa med elvisp till smeten blir gulvit och pösig. Häll i mjölken och oljan. Häll ner mjölblandningen i smeten och rör om tills den blir jämn. Ställ ut 10-12 muffinsformar (är de tunna, kan det behövas dubbla för att få bättre stadga) på en plåt. Häll smeten i formarna så att de blir något mer än halvfulla. Tryck ner äpplena försiktigt.
Sätt in i ugnen och grädda ca 20 minuter. Med sojamjölk, brukar färgen på de färdiga muffinsarna bli lite ljusare än vanligt.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilket fint inlägg! Jag tror bestämt jag är lite sugen på att baka äppel- och kanelmuffins i helgen. Hoppas att din helg blir fin!

4:24 PM  
Blogger Åsa said...

Det låter härligt. Jag har på tok för mycket att göra just nu och hinner inte med ens hälften.... Några måsten som fått prioriteras framför skoj...

Ha en riktigt skön helg och hoppas solen kommer fortsätta skina :)

4:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Muffin är alltid god... jätte bra på vinter.
Ciao.
Orchidea

5:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Höstlöv och äpplemuffins passar bra ihop. Fint och gott. :)

10:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag ska göra mat för den kommande veckan och tänker använda mig av ditt recept på äppel-muffins. Vi behöver ju lite gott tillbehör till kaffet också.
Kramis

10:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Livet är onödigt spännande ibland! Jag gör ett nytt försök idag, förhoppningsvis med kanel ;)

6:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums med äpple och kanel. Muffins passr på något sätt på hösten vet inte riktigt varför men det känns så.

10:56 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: tack! På hösten blir man lite extra baksugen.

åsa: jag fick verkligen sol, vackra löv och fika ute. Hoppas att du också haft en bra helg!

orchidea: ciao, det var ett tag sedan. Hoppas att du mår bra! Visst passar det bra.

lumumma: ja, visst gör det. Promenader, cykelturer och lite fika inne eller ute......

lilalili: nu vet jag ju hur det gick, kebabkrydda är verkligen inget jag vill rekommendera till muffins. Fast det finns ju matmuffins också. Vilken besvikelse. Kanel och äpple ger ju så underbar doft...Jag hoppas verkligen att det går bättre den här gången!

kersti: äpple och kanel är bland de härligaste dofter som finns. Håller med om att muffins är höstigt.

9:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nu är de bakade och helt underbart goda - med kanel ;)

12:26 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lilalili: åh, vad glad jag blir att det blev bra den här gången! Roligt att du gillade dem. Det gör nämligen jag...

9:06 AM  

Post a Comment

<< Home