Monday, September 15, 2008

Fylld zucchini i ugnen



Även jag får inse att nu är det faktiskt höst. De där sista sommardagarna med sol och värme, kom inte det här året. Men förhoppningsvis får vi i stället njuta av många härliga höstdagar. En av de riktigt bra sakerna med höst är förstås alla goda grönsaker som går att få tag på. Så nu är det grönsaker från torpet och ibland köpta svenska grönsaker som får dominera måltiderna en tid framöver. Squash eller zucchini är en av de grönsaker jag har gott om just nu. Den kan användas i pastasåser, soppor, stekas och bakas i ugnen. Just att dela och ugnsbaka tror jag att jag undermedvetet blev inspirerad av Åsa att göra. Hon hade gjort Fyllda paprikor med hirs och zucchini i ugnen, vilket påminde mig om hur gott det är att göra på det viset. Just den här dagen hade jag ris kvar sedan dagen innan och dessutom en matig tomatsås = hur lätt som helst att göra fylld zucchini. Naturligtvis kan du göra rätten från start, men jag gillar när man kan ta vara på rester och göra något nytt och gott av dem. Ofta är det för lite kvar för att det ska räcka till en hel måltid, men på det här sättet blir det många zucchinihalvor med en rätt liten mängd ris och tomatsås. I stället för ris kan du ta hirs, cous cous eller liknande.

FYLLD ZUCCHINI
små zucchini
ris
tomatsås
parmesanost

Sätt ugnen på 200 °C. Klyv zucchini på längden och gröp ur dem så att de blir som båtar. Hacka det urgröpta zucchiniköttet i mindre bitar och fräs det i lite olja och ev vitlök. Krydda lite. Sätt gärna in de urgröpta halvorna i ugnen ca 10 minuter under tiden som du förbereder fyllningen. Blanda zucchinin med tomatsåsen. När du tagit ut halvorna ur ugnen, lägger du i ris, sedan tomatsås och till sist hyvlar du parmesanost över fyllningen. Sätt in i ugnen tills zucchinin börjar bli genombakad, ca 15-20 minuter.

10 Comments:

Blogger Rebecca said...

Tack! Nu vet jag vad jag ska laga till middag =).

4:14 PM  
Blogger Åsa said...

Man tackar! :D
Och visst är det så att rester ibland inte alltid är tillräckligt för en hel rätt så då får man mixa och trixa :) Lyllos mig som har en halv zucchini i kylen och nu vet vad jag ska göra med den i morgon :)

5:23 PM  
Blogger Åsa said...

Förresten, jag skulle ju tipsa dig om veggietoppen men såg att jonas redan hittat dig :) Det var inga större svårigheter att lägga in sig där. Det finns en hel drös med andra trevliga "gröna" bloggar samlade där.

9:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nä, det verkar inte bli någon mer värme. Jag får nog ge upp min dröm om ytterligare ett utebad. Ugnsbakade, fyllda grönsaker är så gott...

9:55 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Låter jättegott!Ska testa i veckan.

Ett annat tips är tunna skivor zucchini, tunna skivor potatis och tunna skivor tomater i form, varvat. 3 msk olja i botten och salt (vitt vin om man vill). Toppa med parmesan (i ugn 200 grader ca 25 min). Istället för pasta/ris etc.

10:30 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

rebecca: Välkommen hit! Vad kul...

åsa: tack själv för inspiration! Nej, ofta är det lite för lite och jag kastar aldrig fräsch och bra mat. Det kan bli jättesmarriga måltider när man redan har lite färdigt att utgå ifrån. Bra idé!

åsa: ja, det verkar vara en bra idé. Jag ska lägga dit bloggen, men känner alltid att det är bäst att ha lite tid på sig när man ska fixa sådant. Men det kanske är enkelt och snabbt gjort. Ibland blir jag tokig när jag fastnar i olika datorprojekt...

lumumma: nu har jag tyvärr gett upp det nu. Synd, för det är så härligt att bada. Men jag ska inte klaga jag har badat både i Italiens salta vågor och min förtrollade skogstjärn.

var dags glimtarn: Mmmm, vad gott. Brukar göra en variant med zucchini och tomater, men med potatis blir det ju en matigare rätt och ersätter som du skriver ris eller likn. Tack för tipset!

10:54 AM  
Blogger Ninni said...

Vad bra, nu vet jag vad jag ska laga ikväll...Vi har äntligen ett väder som gör att man kan tänka sig att slå på ugnen. Regn och "bara" +20!
Matmarknade som du skrev om skulle ju verkligen ha varit värd ett besök...synd att det är lite för långt borta:-)
Kram Ninni

2:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: jag skulle gissa att du har många härliga matmarknader hos dig. Här är det mer ovanligt. Vad bra att du kan ha på ugnen för ugnsbakade grönsaker är goda. Här tog sommaren slut lite väl tvärt, tyvärr...

4:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad gott det såg ut! Bra lunchtips!

12:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

misen: tack och välkommen hit! Hoppas att det smakar.

12:12 PM  

Post a Comment

<< Home