Friday, August 29, 2008

Enkelt chokladmums




Vinbär är sommarbär. Än finns det kvar av dem, alltså är det fortfarande sommar. Men nu, den sista helgen i augusti, är det bara att inse att det är sista chansen att äta de få som hänger kvar i buskarna. Testa det här tipset som kommer från Renée Voltaire. Jag gjorde det och blev väldigt glad! Mixa mörk choklad till en massa i en matberedare. Tillsätt några röda vinbär efter smak. Blanda gärna ner lite grädde också, så går det lättare att få en formbar massa. Rulla till små bollar och dekorera med bär. Mums!

13 Comments:

Blogger Ninni said...

Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina mattips.
Röda vinbär tycker jag om och likaså mörk choklad...borde vara ett recept som faller mig i smaken eller hur:-) Annars är det lätt att de röda vinbären blir kvar på buskarna. Ingen i familjen är speciellt förtjusta i dem annat än att äta direkt från busken.
Wij för dig är vad Fågelsjö gammelgård är för mig kanske...det blir aldrig av att åka dit. Nästan för långt bort för en dagsutflykt och vägarna förbi har vi ju aldrig. Så det blev inget besök i år heller:-)

2:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Härligt att du är tillbaka! Det här tipset verkar väldigt gott, jag önskar att mina vinbrsbuskar vore lite närmare just nu.

4:06 PM  
Blogger pudelflicka said...

Ja det låter gott och enkelt.
Trevlig helg !
Kram Hedvig

4:09 PM  
Blogger Åsa said...

Och jösses ja, mörk choklad och bär - oslagbart. Och kan du tänka hur det skulle smaka om man hottade upp chokladen med färska hallon...slurp!

Idag har det nästan känts som sommar här och det ska visst bli fint imorgon också. Bäst att passa på att vara utomhus innan vädret ångrar sig.

Trevlig helg!
/åsa

5:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: Tack, vad glad jag blir för att ni inte glömt mig under sommaren! Det är så roligt att få kommentarer. Nej, det blir lätt så med platser som man vet att man har chansen att åka till "nästa gång". Ska visserligen upp till torpet längre fram i höst, men Wij får nog vänta till nästa sommar. Det är kul att kunna använda de röda vinbären till något mer.

tina: vad härligt att bli så välkomnad av er! Hoppas att din sommar har varit bra. Jag ska kika in lite mer ordentligt hos dig, noterade att adressen var ny och enkel! Jag skulle också vilja ha en egen plätt till min lägenhet på fjärde våningen!

pudelflickan: Ja, det är det som är så bra! Ha en trevlig helg du också!

åsa: Visst är det oslagbart. Två riktigt goda saker som också blir jättegott ihop. Hallon är superkombo med hallon, verkligen oslagbart. Men det är bra att ha lite fler användningsområden för de röda vinbären också. Ta vara på sommardagarna! Trevlig helg till dig.

5:46 PM  
Blogger Katrin said...

Det verkar också gott! Vad bra att jag har vinbär i frysen också:) Vilken choklad använder du?
Kul att du tittade in på min blogg, välkommen tillbaka!

9:10 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

katrin: åhh, det var slarvigt av mig att inte skriva. Jag använde mörk choklad med ca 70% kakaohalt. Tror att det var Fazers jag hade hemma. Röda vinbär i frysen är riktigt användbart. Klart att jag tittar in igen!

11:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Å, röda vinbär! Som pärlor. Vacker skål.

10:04 AM  
Blogger Unknown said...

Jammy, skall pröva din chokladmums i morgon dag. Skall köpa lingon på torget på onsdag har du förslag till ett annorlunda recept.

6:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter riktigt riktigt gott. Jag tror jag har lite vinbär i frysen som jag kan prova med.

8:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: vilken vacker beskrivning av vinbären. De ser verkligen ut som pärlor. Skålen är ett 50- eller 60-talsfynd.

cosifan: Det beror lite på vad du vill göra av lingonen. Får fundera på om jag kan lägga in något om lingon. Tiden är perfekt nu.

kersti: det är gott! Jag borde tipsat om den lilla godsaken tidigare. Jag hade möjlighet att plocka bär som fortfarande var ganska fräscha, men det är lite sent.

9:00 AM  
Blogger Viktoria said...

Men så synd att jag inte läste detta förrän vinbärssäsongen var över...

12:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

viktoria shiöler: typiskt, typiskt - jag lade ut tipset väldigt sent på säsongen när jag hade möjlighet att plocka de sista litrarna av vinbär. Men pröva nästa år!

9:38 AM  

Post a Comment

<< Home