Thursday, June 26, 2008

Sommarsoppa med pigga vitaminer



Gazpacho till lunch, rött äpple på eftermiddagen, starkt orangefärgad sötpotatis med råris och feta till middag och till sist jordgubbar. Bara röd mat - vilken antioxidantchock! Annars brukar jag gärna välja mat med olika färg, men igår blev det nästan bara mat ur den röda färgskalan. Nåja, det känns som jag fick massor med energi av maten och kroppen vet ofta vad den behöver. Här tänkte jag dela med mig av soppan som verkligen är en bra sommarlunch. Det är en variant på gazpacho, den andalusiska soppan som görs på råa grönsaker och serveras kall. Den här innehåller gott om antioxidanter i form av färska tomater och paprikor, men har ändå en relativt mild och fyllig smak. Jag hade tur och hittade ekologiskt odlade paprikor till bra pris, vilket höjde smaken ett snäpp. Just paprika tycker jag är en av de grönsaker som är otroligt mycket godare som eko-alternativ. Vill du ha mer styrka, kan du lägga till lite finhackad chili och ta 2 eller 3 vitlöksklyftor!

RÖD SOMMARSOPPA, 4 port
8 stora mogna tomater, delade i mindre bitar
2 röda paprikor, urkärnade och skurna i mindre bitar
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk olivolja extra vergine
1 tsk buljongpulver
ca 1 dl vatten (mängden beror på hur mycket vätska tomaterna innehåller – smaka av)
pressad citron
örtsalt, svartpeppar
Tillbehör:
Gurkmånar
Rostade brödkrutonger
Basilika eller persilja, hackad

Skölj och dela grönsakerna. Mixa dem till mosig konsistens i en mixer. Tillsätt övriga ingredienser, mixa allt och smaka av. Mängden fyller kannan, så ta det varligt. Späder du med mer vatten bör du dela upp och göra den i två omgångar. Servera med t ex rostade brödkrutonger, gurkbåtar, persilja eller basilika och bröd.

13 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för det receptet ! Det ska jag absolut prova.
Kram Hedvig

1:10 PM  
Blogger Tankevågor said...

Gazpacho har verkligen blivit en "innerätt" i stan tycker jag. De flesta ställen har den och många beställer den. Hörde det här också från en känd kock som sa att den är så populär.

Har aldrig gjort den själv. Tack för receptet! :-)

3:27 PM  
Blogger Åsa said...

Men gud så god dagsmeny! Härligt, lätt och mycket aptitretligt :) Pigga vitaminer kan verkligen behövas här i regnet.
Och du, lustigt nog har jag gått i just gazpachotankar men tänkte köra grönsakerna i råsaftcentrifugen. Har bara en mixerstav som inte klarar paprikan så bra. Men det går en del förlorat av själva grönskaksköttet (kan man kalla det så? man säger ju fruktkött så jag tippar på det ;-) ) Kan ju alltid äta lite gurka och en knäckemacka till om inte annat.

5:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Perfekt som lätt och uppiggande lunch!

londongirl: ja, jag tror det. Det finns nog mängder av varianter på hur en gazpacho ska göras. Färska tomater eller tomatjuice som bas, andra grönsaker, mängden vitlök och kryddningen t ex.

åsa: åh nej har du fortfarande regn. Menyn gav onekligen bra energi. Men märkligt är det hur man kan rikta in sig sådär- nu vill jag äta röd grapefrukt! Nej paprikan kräver lite mer kraft, kanske kan man steka eller grilla den innan så att den blir mjuk. Det borde ju bli jättegott...fast gurka och knäcke går snabbare!

9:02 PM  
Blogger Åsa said...

Jamen grillad paprika såklart! Det kan ju gå fort om jag redan har grillad paprika i kylen :) Brukar grilla ett par åt gången och lägga i skål i kylen. Så kan jag ta bitar och skära ner i kalla sallader eller vända ner i varma röror.

Fram på eftermiddagen idag klarnade det faktiskt upp och solen tittade fram. Det är konstigt hur vi påverkas av just denna sol. Stan puttrade och sjöd runt sju tiden ikväll. Samma tid igår, så var allt öde och tomt.

Röd grapefrukt och kanske några bitar vattenmelon är väl en toppenbra kvällsmat.

11:19 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

åt en god sötpotatsissoppa i Skottland

9:17 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: du får testa. Egentligen har grillad paprika en fantastisk smak, det kanske blir extra gott. Visst är vi väderberoende, det är jobbigt att sol, regn och vind påverkar så mycket. Skönt att solen tittade fram i alla fall! Japp, jag åt en röd grapefrukt!

hanneles paradis: det borde smaka gott. Gillade du den?

10:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Låter fint och fräscht. Visst är det intressant det där med att rött är extra fullt av antioxidanter?

7:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Stanna på Rådis nästa gång du åker förbi vettja! Och ät den söderhamnska delikatessen krämkaka. Jag tror dock att de har semesterstängt nu. Var har ni lantställe?

8:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums. Det receptet ska jag bums skriva ut.
Jag hoppas att du har det skönt i sommaren. Tar det lugnt och njuter. Kram

6:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: visst är det häftigt att olika färger signaler olika innehåll. Därför är det perfekt att blanda färger!

sara: tack för tipset. Ca fem mil inåt landet från Hudiksvall. Mina föräldrar kommer från Hälsingland.

kersti: Tack! Ja, jag ska försöka lata mig, koppla av och njuta - vilket är en svår konst. Hoppas att du också gör det. Kram

11:21 PM  
Blogger Sanna said...

Vilket underbart recept! Gazpacho är såå gott, jag gjorde en enkel variant på det härom veckan, blev dock lite väl stark. Men tom barnen tyckte om det :)

11:50 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ayla: välkommen hit och vad kul att du gillar receptet. Gazpacho är beroendeframkallande, tycker jag. Nu blir jag nyfiken på ditt recept.

11:31 PM  

Post a Comment

<< Home