Monday, May 19, 2008

Skogspromenad i ett stilla regn



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Helgen blev regnig och ruggig. Ändå har jag ätit pick-nick ute med några örtkompisar! Vi hade jättetrevligt - de har vi alltid, men det var till och med lyckat och stämningsfullt att vara ute och äta och titta på växter. Till exempel på myskmadra, en ört man ibland kan hitta. Den är ganska ovanlig vild, men när jag hittar den plockar jag ett par stjälkar och "glömmer" dem i min ficka. När myskmadran torkar doftar den nämligen så gott! Annars är myskmadra mest känd som brännvinskrydda hos oss. I många länder dricker man Majdryck, som består av vin och myskmadra, för att hälsa våren välkommen!

5 Comments:

Blogger Åsa said...

Åh, har den små vita blommor också? På bilden ser det nästan ut att vara tjocka glansiga blad som rohdodenron men jag tror det är en granne som har sådan ört ute bland odlinglotterna. Ska ut och nypa lite och känna på lukten :)

Den härliga vårvärmen kom av sig men här kommer inget regn. Bara iskalla vindar. Ett stilla regn skulle nog inte skada.

11:41 AM  
Blogger Ninni said...

Tänk jag har aldrig sett myskmadra "live". Sådde frön en gång men av dem blev inget...Men den ser så vacker ut och har ju läst om ljuvliga doften.Trevligt med picnic!

1:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Myskmadra - vilket sällsamt namn! Min mamma är väldigt örtig av sig, så hon skulle nog trivas i ditt sällskap. :)

7:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag tror att jag någon gång för länge sedan försökt odla den. Nu finns ingenting kvar.

9:35 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad du är uppmärksam. De i skogen har tunnare blad och är lite annorlunda. På bilden är det en uppdriven myskmadra. Doften känns inte när örten är färsk, det är när den torkar som doften utvecklas. Så har den använts som malmedel, men jag tycker väldigt mycket om doften

ninni: de är ganska ovanliga. Picnic är suveränt, fast just nu är det nästan för många på gång. Olika träffar och avslutningar - allt på några veckor.

lumumma: ja det är det verkligen. Örter är så spännande och många kan användas för att stödja obalanser och få oss att må bättre. Sen gillar jag att vara ute i naturen och då är det toppen att kunna plocka örter. Då skulle jag säkert trivas med henne!

kersti: eftersom den är ganska ovanlig kanske det är ett tecken på att den också är svårodlad. Vet inte.

9:42 AM  

Post a Comment

<< Home