Friday, May 16, 2008

Aubergingratäng i regnet



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Förra fredagen var det sommarvarmt och picknick-middag ute. En ljuvlig kväll under almträden med pastasallad, ost, oliver, bröd och frukt. Idag är det ungefär tjugo grader svalare och jag kommer att äta middag inomhus. Men ljuset är vackert och regnet försiktigt, så det blir nog en härlig dag ändå! Den här aubergingratängen passar bra idag. Just nu har det funnits sällsynt fina auberginer, så det vill jag ta vara på. Receptet kommer ursprungligen från Anna Bergenström, men jag har förenklat det något. Hon hade bl a pesto och parmesan också. Men jag tycker att det är fullt tillräckligt med den ost som är och pesto kändes inte heller nödvändigt. De här smakerna blir väldigt goda tillsammans, men vill du tillföra de ingredienserna är det lätt gjort. Det tar en stund att förbereda auberginskivorna, men det är egentligen enkelt bara man har planerat så att tiden räcker till. Bilden är tagen under tiden som jag gör gratängen - färdig har den tomatsås överst.

AUBERGINGRATÄNG, stor form
Tomatsås:
1 gul lök eller 4 vitlöksklyftor, finhackade
olivolja
2 brk krossade tomater
örtsalt
oregano eller basilika
lite socker

Övrigt:
2 stora äggplantor eller 4 mindre
salt
olivolja
2 stora påsar mozzarella

Ugn 200 °
Börja med att dra vätska ur äggplantorna (är de inte så stora kan du hoppa över det momentet). En del gör aldrig detta, men jag tycker oftast att det behövs. Skala äggplantorna med potatisskalare. Skär dem i skivor, ca 0,5 cm. Bred ut dem i ett durkslag och strö salt över dem. Låt dem stå och rinna av i 30 minuter – 1 timma. Torka sedan av saltet och lägg ut skivorna i en ugnsform eller på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in dem i ugnen ca 15-20 minuter, tills de fått lite färg.
Under tiden kan du göra tomatsåsen. Finhacka löken, häll i tomaterna, kryddor och lite socker och låt den stå och puttra ett tag.
Smörj en stor ugnsform (vill du ha en mindre gratäng gör du hälften av receptet). Täck botten ordentligt med tomatsås. Lägg ut auberginskivor, sedan skivor av mozzarellaost, fortsätt att varva dem. Häll sedan över resten av tomatsåsen. Sätt in i ugnen ca 25-30 minuter. Servera med en krispig sallad, kanske bönor eller skivad kalkon och bröd.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Jag det är vad jag kallar väderomslag! Solen skiner faktiskt här men nordanvinden blåser snål. Så det låter extra gott med den gratängen inomhus. Ännu en ny maträtt att pröva :)

Det blir nog snart varmt igen. Ha en bra helg, Eva! Krams

3:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det ser och låter jättegott!!! Du har alltid så spännande recept. mvh/C

3:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så har jag gjort. Nästan precis som du förenklade jag just det receptet. det blir så väldigt gott. jag har missat auberginerna får rusa iväg och se om jag kan hitta några nu till helgen. Ibland glömmer man bort recept som man gillar. Då är det bra att bli påmind så här. Tack för det och he en ritkigt trevlig helg. Kram

5:46 PM  
Blogger Cattis said...

mm låter gott och ser vackert ut!

Hade för mig att jag inte gillade aubergine. men efter vår resa till kreta, där vi åt världens godaste moussaka tror jag att jag ändrat mig och törs prova på detta recept.

Tack!

Ha en trevlig helg och hoppas värmen återvänder
kram
Cattis

8:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Va gott. Nu blev jag sugen på mozarella...

7:15 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: det är klart att nu behövdes det ju regn, men omvänd ordning hade varit mer naturlig. Men vädret verkar inte följa den ordningen alls. Det är bara att gilla läget. Jag har faktiskt varit på pic-nick i småregnet ändå! Kram till dig!

C: Vad kul att du tycker det! Jag vet att du skulle gilla den här!

kersti: Vad kul att du gjort ungefär lika. Visst är det gott. Nej, aubergin är inget jag köper så ofta, det tillhör inte varorna jag bara plockar på mig. Men gott är det. Kram.

cattis: tack! aubergin kan smaka väldigt olika, men i moussaka får den en lite annorlunda karaktär och även i det här receptet. så det skulle du nog kunna gilla. Ja, värmen kommer nog snart tillbaka. Kram.

lumumma: det är gott! Mozzarella är en väldigt användbar ost som går att använda på många sätt.

10:09 AM  
Blogger Ninni said...

Vad bra med ett nytt recept på aubergine! Här i Brasilien finns de billiga just nu och det är svårt att hitta på variationer. Jag brukar göra Auberginekaviar eller steka med andra grönsaker. Det här lät jättegott! Tack för det.
Kram Ninni
Hittade inte din kommentar ang. äpplena:)

1:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vad kul om du kan ha glädje av gratängen. Auberginkaviar är en favorit. Vad skumt att min kommentar inte fanns där - har jag tryckt bort den. får titta in igen. Kram.

1:35 PM  

Post a Comment

<< Home