Tuesday, May 06, 2008

Vårgröna frön till salladen



Våren är verkligen som allra vackrast just nu. Körsbärsträd, magnoliaträd och hägg ståtar med den underbaraste blomsterprakt. Men även andra, något mer anspråkslösa träd, bjuder på sin skira ljusa grönska och ibland till och med något ätbart. Alm är ett av mina favoritträd vars grenar just nu dignar av frukter. Eller egentligen frökapslar som ska sprida sig och bli nya träd. Men det finns många, så visst kan man varsamt plocka lite och äta. För nästan ett år sedan undrade Åsa på Miss Meisters Mat vad man kan använda fröna till. Mitt sena svar på den frågan är sallad. Fröna har en nötig smak som passar bra i en enkel sallad med t ex tomater och sallad eller på en smörgås. Fröna innehåller, precis som nötter, nyttigt fett och vitaminer. Det är också gott att äta dem precis som de är, goda snacks direkt från träden. Men passa på, för tiden är alldeles för kort. Fröna ska vara ljust gröna, när de börjar torka smakar de inte så gott. Titta också in till Åsa och läs om hur hon använt en annan av våra vilda växter löktrav som dekoration i soppan.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja visst är det bara för underbart med alla knoppande träd och blommor! Jag jagar vårtecken hela tiden med min lilla kamera :D

12:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Alm är också en av mina favoriter. Jag tänker på Majas alfabet:
Ulmus glabra tycker jag är fin
Så heter almen på latin
Det kan nog också vara bra att veta
att den har frön som går att äta.
Kramar i våren

8:23 PM  
Blogger Åsa said...

Aha! Hihihi - ja tiden, den tiden - vart tar den vägen egentligen?
Gott! Jag brukar mumsa på dom när jag går förbi träden. Det går liksom inte att låta bli. Men de piffar ju med all säkerhet upp salladen :)
Och du, jag dekorerade inte bara, utan fräste och kokade med en hel stor knippe i soppan också :) Det blev gott.

7:27 AM  
Blogger Åsa said...

Och förresten - helt oväsentligt förstås - men jag ska träffa samma kompis imorgon som jag skrev om in inlägget om almens frön förra året. Vi ses inte så ofta ;-)
Jag älskar livets små sammanträffanden!

7:30 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

knyttet: ja, det är underbart. Jag vill vara ute hela tiden i stället för att jobba och göra andra inomhussysslor. Kul att du tittade inhos mig!

kersti: jag gillar Majas alfabet och just den här versen är speciell. Tack för att du påminde mig om den.

åsa: Tiden går för fort, speciellt den här årstiden - jag vill hålla kvar den lite längre. Ja, de är goda. Jag insåg det - ursäkta om jag uttryckte mig lite slarvigt där, men dekoren är så fin!

åsa igen: lustigt sammanträffande. Har ni en stående överenskommelse om att träffas när almfröna är som vackrast eller något liknande? hihi:D

10:52 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

vill testa

4:13 PM  

Post a Comment

<< Home