Friday, April 04, 2008

Vit bönsoppa med salvia och chili



Bönor är en riktig basvara i mitt kök. Eftersom jag inte äter kött använder jag mycket linser och bönor i matlagningen. För en tid sedan hittade jag torkade stora vita bönor ”butterbeans” som jag nu har blötlagt och kokat. En del fryser jag in för att använda vid andra tillfällen. De olika bönsorterna har verkligen olika utseende och karaktär och passar bra till olika rätter. Kidneybönor är fasta och perfekta i sallader, kikärtor smakar nötigt och passar i särskilt bra i grytor, biffar och mos. Just vita bönor har ett mosigt inre och en mild smak som blir bra i tomatsås eller till mos och soppa. Tycker man att det blir för milt är det perfekt att tillsätta lite chili. Vill man inte blötlägga och koka själv, vilket kräver framförhållning, finns nu ekologiskt odlade bönor i Zetas sortiment. Jättebra när man har ont om tid. Just smörbönor finns dock inte, men en annan böna som blir minst lika god i den här soppan är den lilla vita cannellinibönan.

VIT BÖNSOPPA, ca 3 port.
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
olivolja
chilipeppar
2 brk cannellinibönor à 400 g eller egenkokta vita bönor av något slag
salvia
6 dl grönsaksbuljong
örtsalt, svartpeppar
rostade mandelflagor

Fräs hackad lök och vitlök varsamt i olivolja tills den blir genomskinlig. Finhacka lite chili (mängd efter din smak) och låt även den fräsa med. Skölj burkbönorna i vatten. Lägg ner dem i kastrullen och låt dem fräsa med en kort stund. Tillsätt salvia. Häll på buljongen och låt koka på svag värme 15-20 minuter. Smaka av med salt och peppar. Mixa med stavmixer eller i matberedare till en slät soppa. Rosta mandelflagor som är goda att ha i soppan.

11 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet !
Har du ett bra recept på nesselsoppa när den tiden kommer ?
Kram

9:59 AM  
Blogger Åsa said...

Aah! Vad bra att mixa bönorna. Vita bönor är ju som du skriver lite mjöliga, särskilt de lite större. Måste erkänna att jag inte ätit vita bönor på ... läääänge. Kanske är det dags att koka soppa på dom nu då :)

Trevlig helg!

2:13 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Mmm, vad gott det där lät! Tack för tipset :)

3:16 PM  
Blogger Cattis said...

låter underbart gott!

mmm

kram
Cattis

9:42 AM  
Blogger Tankevågor said...

Jag har inte varit så bra på bönor tidigare men nu har jag börjat lära mig att tycka om dem. Jättebra tips att mixa dem! Har inte tänkt på det.

Har en vegetarian i familjen och äter själv också mycket vegetariskt så det är så bra att få såna här tips. :-)

Zetas ekologiska som du skriver om tycker jag är bekvämt.

4:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej,

Oj oj!!! soppan låter gott! Ska pröva den i helgen §:-)

Tack för tipset.

Hoppas du kommer förbi hos mig.
//chie

7:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag lagar aldrig bönor hemma...

11:37 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: varsågod! Jag ska fundera på nässelsopperecept. Har inget som jag är helnöjd med faktiskt...

åsa: de vita bönorna passar verkligen bra att mixa just för att de är så mjöliga. Testa soppan när du har tid!

helena/bildbloggerian: Vad kul att du tycker det. Jag gillar den här soppan mycket!

cattis: åhh, vad snäll du är. Du får ta och pröva den.

londongirl: det finns så mycket man kan göra med bönor, så vad bra att du börjat gilla dem! Även om man inte är helvegetarian kan man ju äta vegetariskt då och då. Ja, de har god smak och det är förstås också en fördel att de är ekologiska.

richiesliv: gör det! jag ska titta in hos dig....

hanneles paradis: men gillar du bönor annars då? om någon annan gör dem?

4:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Guuud va de låter gott!!!
(Fin bild oxå)
C

4:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej,

Tack för titten.

Du kommer att älskad olika varianter vårrullar.

Jag själv gillar inte kinesiskt vårrullar. Pröva gärna mina och om du behöver hjälp och råd, jag är beredd att guida dig.

Ha en skön kväll,
//chie
http://pikitinianos.blogspot.com

8:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

C: Tack! Du får pröva att göra soppan någon gång...

richiesliv: vad snällt av dig. Jag ska försöka att göra en vegetarisk variant av vårrullarna, när jag har lite mer tid.

1:58 PM  

Post a Comment

<< Home