Friday, March 28, 2008



Veckans Lördagsgodis hos Brazilian Linda är mynta. Mynta som doftar så härligt och ger så frisk smak, passar tillsammans med frukt och förstås choklad! Mitt bidrag blir därför en favorit som jag skrev om i somras; chokladlöv med smak av pepparmynta. Bladen är försvinnande goda! Titta in hos Linda i morgon för mer lördagsgodis med smak av mynta.

CHOKLADLÖV
Mörk choklad (jag tog 70% kakaohalt)
Blad av pepparmynta
Smält den mörka chokladen över ett vattenbad. Pensla ett lager smält choklad på pepparmyntabladens undersida. Låt bladen ligga i kylen och stelna ett tag, pensla sedan på ett lager till som får stelna. Låt bladen vara kvar och ät dem till frukt och grädde eller dekorera en tårta/kaka med dem. Eftersom myntabladen är mjuka är det lite petigt att få dem snygga. Det är lättare att göra dekorativa blad genom att pensla t ex rosenblad, men då måste du förstås ta bort bladen. Det speciella med pepparmyntans blad är att de går att äta och dessutom ger en väldigt frisk smak åt chokladen.

14 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Vilket recept ! Jag älskar choklad och det här måste jag bara prova.
Kram Hedvig

8:49 AM  
Blogger Åsa said...

Haha, tänk jag drömde om Lördagsgodis i natt. Mitt undermedvetna ville väl påminna mig om att jag glömt av att kika in hos Brazilian Linda på ett tag nu. Det har bara varit för mycket det senaste...

Vad duktig du är som lyckas hålla de fina chokladbladen hela :) Nästa gång ska jag pröva med rosblad som du tipsade om.

9:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hmm, det både såg trevlig ut och verkade gott :)

10:16 AM  
Blogger Willewira said...

Mmmmmm...låter ljuvligt gott!!

Vilken roligt idé för en efterrätt till fest!! Den ska jag anamma!

Ha en riktigt skön helg!

Kram Willewira

1:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

vilka vackra chokladblad!

9:16 PM  
Blogger Cattis said...

mm, nu blev jag hungrig... ska nog ta lite frukost ;-)

Kram
Cattis

6:45 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: enda problemet är att bladen tar slut alldeles för fort!

åsa: det är både spännande och märkligt hur drömmarna ibland vill säga oss saker. Eftersom myntabladen är kvar går det rätt bra trots att de är så mjuka. Rosenblad är förstås enklare.

fru a: det är fint att dekorera med choklad blad.

willewira: det är en del pyssel, men det blir verkligen snyggt som dekoration. Ha en skön helg du också!

tina: tack, det ser fint ut med "riktiga" blad fast av choklad.

cattis: men inte choklad va? Ta något matigare!

10:41 PM  
Blogger Tankevågor said...

Otroligt vilka vackra chokladlöv! Ser verkligen proffsigt ut. :-)

2:21 PM  
Blogger Stina said...

åh, så gott :D

3:22 PM  
Blogger Linda & Christina said...

ååh, så vackra chokladlöv! sådana måste jag prova någon gång :-)

9:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: tack, snälla du. Vad roligt att du tycker det!

stina: jättegott om man gillar choklad! Löven blir så tunna och goda...

linda n.w.: gör det, du är ju superproffs när det gäller bakning och dekorationer!

10:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nämen lägg av nu, så gott... Och fint. :P

12:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: det är gott - jag lovar! :)

9:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

oh, det här måste testas! Tack för tipset. :)

10:40 PM  

Post a Comment

<< Home