Friday, March 14, 2008

Dags för gult!



Redan nästa vecka är det påsk och gult är förstås den färg som gäller. Gula påskliljor, gula kycklingar, gula fjädrar och kanske också gul mat. Därför är dagens tips också gult, även om det inte direkt har anknytning till påsken. Majsplättar passar som lätt lunchrätt tillsammans med en ordentlig sallad eller som förrätt med gräddfil. Perfekt sätt att ta till vara överbliven majs och göra något nytt av den. Jag har haft med det här receptet en gång tidigare, men tyckte att de passade just nu - så ibland blir det repris. Nu önskar jag bara att allt gult också väcker solen som den här veckan mest lyst med sin frånvaro. Trevlig helg!

MAJSPLÄTTAR
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
salt och peppar
2 1/2 - 3 dl kokta majskorn
smör eller olja att steka i

Vispa samman ägg, mjöl, bakpulver, salt och peppar. Låt gärna blandningen stå en stund. Koka majskornen om du inte redan gjort det. Blanda ner majsen i smeten och rör om. Klicka ut lagom stora plättar i stekpannan, stek på svag värme tills de blir guldbruna och frasiga. Servera varma med naturell gräddfil eller smaksätt med t ex örsalt och finklippt gräslök.

12 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Önskar dig också en trevlig helg !
Kram

2:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag är storkonsument av majs, så detta vore kanske nåt för mig ... Ha en härlig helg! :)

6:39 PM  
Blogger Randi said...

Har aldrig testat majsplätter, men måste göra det nu förstås. Tack för receptet.
Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram Randi

7:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag är, precis som lumumma, en storkonsument av majs (mest dock i majskolvsform), så det här ska absolut provas(= Hur länge är det lagom att den ska stå? Om man ändå ahr tid, är det nästan bara bra att den står längre?

8:26 AM  
Blogger Cattis said...

låter gott och ser snyggt ut :-)

Trevlig helg
Kram
Cattis

12:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Tack! Tyvärr syns inte solen till - men det är skönt med helg ändå.

lumumma: Men då kanske det inte blir något över att göra "plättarna" av. Ha en bra helg!

randi: Gör gärna det! Jag önskar dig en riktigt skön helg också - fast jag misstänker att du har mycket att reda upp just nu. Hoppas det ordnar sig snabbt!

emma: Vad kul att du vill testa. Den behöver inte stå och vänta, men det är som med pannkakssmet - den håller ihop lite bättre om den står en stund. Lycka till!

cattis: tack, du får ta och testa. Trevlig helg!

12:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vi kan verkligen behöva lite färg som lyser upp i gråslasket.

5:24 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Om du fortsätter på gult tema, kan du inte skriva om recept innehållandes min favorit frukt: ananasen?

10:44 AM  
Blogger Tankevågor said...

Vilken härlig tulpanbild du har här nedan! Den blir man glad av.

Majsplättar har jag aldrig provat. Verkar både lätt och gott. Tack för det receptet! Behöver alltid nya vegetariska rätter att ta till. :))

12:16 PM  
Blogger Åsa said...

Mums. Det kan nog bli något till helgen. Nästa alltså, då denna är snart över. Hua vad tiden bara rusar iväg!

Hoppas helgen varit bra! Idag, söndag, skiner faktiskt solen här och termometern stiger :)

12:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det där har jag inte provat, tack för tipset. Ha det bra.

5:16 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: Utan tvekan - det har varit för mycket grått ett tag.

var dags glimtarn: bra idé, men jag kommer inte på något just nu. Får fundera och tänka efter om jag brukar använda ananas till något...

londongirl: tack, det behövs lite våriga färger som piggar upp nu. Kul att du vill testa receptet!

åsa: vilken fantastisk söndag det var - äntligen sol. Men idag måndag är det regnig igen. Kanske kommer solen tillbaka i påsk.

nilla: då får du ta och göra det. Ha det bra du också!

9:57 AM  

Post a Comment

<< Home