Wednesday, February 27, 2008

Sportlovsfika med morotsmuffins



Jag gillar att vara ute, men det finns gränser. Skridskoåkning i spöregn är ingen höjdare. Vädret har inte visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna, men nu hoppas jag på några utedagar. Att ta med sig fika ut i en park eller i skogen är alltid trevligt. De här muffinsen är mer matiga än vanliga muffins, så de borde kanske kallas för något annat? De är bakade på dineklsikt och innehåller morötter och äpple, vilket gör att de närmar sig matmuffins. Hur som helst, så är de väldigt goda och passar perfekt att ta med sig på utflykt.

MUFFINS MED MORÖTTER & ÄPPLE, 12 st

4 ½ dl dinkelsikt eller vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
¾ - 1 dl socker
1 tsk kanel
1 liten morot, riven
1 äpple, rivet

2 ägg
2 dl naturell yoghurt
½ dl apelsinjuice eller pressad apelsin
1 msk raps- eller olivolja

Sätt ugnen på 225°.
Blanda mjöl, bakpulver, socker och kanel i en bunke. Riv moroten och äpplet och rör ihop med de torra ingredienserna.
Vispa ihop ägg, yoghurt, apelsin och olja i en annan bunke. Blanda sedan smeten med de torra ingredienserna. Dela upp smeten i ca 12 muffinsformar, de ska vara lite mer än halvfulla.
Grädda 15-20 minuter mitt i ugnen. Låt de svalna på galler.

3 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Det såg gott ! Det måste jag prova.
Kram Hedvig

10:54 PM  
Blogger Åsa said...

Låter härligt med dagsturer och utflykter. Hoppas vädret skärper till sig nu. Det är ju extra gott med fika, och varm choklad i termos, utomhus :)
Perfekta utflyktsmuffinsar!

11:32 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Lite annorlunda muffins, men goda är de. Så prova gärna!

åsa: det är härligt med utflykter, ofta är de inte ens särskilt långt bort vi beger oss - men just att ha med fika och vara i fina miljöer. jag försöker att vara ledig när barnen är de, för vips är de för stora för att vilja göra utflykter med mig.

11:40 PM  

Post a Comment

<< Home