Monday, February 18, 2008

Lyxig müsli med kanel & kokos



God måndag! Solen skiner och fåglarna kvittrar. Det börjar bli ljust tidigare på morgonen vilket gör det lättare att hinna ta en promenad före jobbet, skolan eller det man är på väg till. En god morgon börjar ju förstås också med en god frukost. I helgen har jag gjort müsli. Det är säkert många av er som redan gör er egen blandning, men jag tänkte i alla fall dela med mig av den här lite lyxigare müslin. Enklast och allra nyttigast är att bara blanda de gryn, frukter och nötter man vill ha i en burk. Men ibland är det gott med lite sötma, här i form av honung. Jämfört med många färdiga blandningar blir det här ändå en väldigt bra müsli. Vill du byta nötter och frukt mot andra favoriter kan du naturligtvis göra det. Ha en skön vecka.

LYXIG MÜSLI
5 dl dinkelflingor
5 dl havregryn
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl solrosfrön
1 dl valnötter, hackade
1 dl pistagenötter, hackade
1 dl torkade osvavlade aprikoser och osötade äpplen i bitar
ev 1 dl kokosflingor
malen kanel
4 msk raps- eller olivolja
4 msk vatten
2-3 msk flytande honung

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka nötterna och klipp den torkade frukten i små bitar. Lägg ut ett bakplåtspapper på en plåt. Sprid ut och blanda dinkelflingor, havregryn, linfrön, solrosfrön, nötter frukt och kokosflingor. Ringla sedan över olja, honung och vatten. Krydda med kanel. Krama sedan ihop müslin med händerna så att den klibbar ihop lite och sprid ut över plåten. Rosta i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Förvara i en burk med tättslutande lock. Vill du spara den en längre tid är det bra att ha den i kylen eftersom nötter kan härskna.

7 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för det receptet. Det såg riktigt gott ut och jag ska faktisk prova det !
Kram Hedvig

11:15 AM  
Blogger Ilva said...

men jag blir ju nàstan sè att jag maste àta lite frukost ibland nàr jag ser det hàr. Tack fòr recept, jag ska prova jag med!

12:19 PM  
Blogger Åsa said...

Nästan precis ingredienserna i min müsli ju :) Brukar blanda i lite kli av något slag och cashewnötter också. Inte alltid jag rostar som du gjort (är för lat). Ibland hackar jag bara ett gäng nötter av blandad sort och spar separat. Då kan man använda det till annat än bara i müslin. På salladen till exempel.

Här skiner faktiskt solen också för ovanlighetens skull :) Hoppas du haft en bra måndag!

2:51 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: gör det! kram till dig också.

ilva: vilka frukostvanor har ni, svenska, italienska eller en blandning? Frukost är så gott! Vilken snygg bild.

åsa: sådant har ju hänt oss flera gånger. Jag brukar också göra lite olika - cashewnötter t ex använder jag gärna. Jag har haft en bra dag, hoppas att du också haft det!

6:44 PM  
Blogger Jes/Vita villa vila said...

Tack för mumsigt recept på müsli :)

Härlig blogg du har!
Jes

8:48 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

jes/vita villa vila: Tack, vad kul att du tycker det! Hoppas att müslin kan smaka. Nu ska jag kika in hos dig.

9:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Som vanligt verkar receptet vara gott, och nyttigt, måste provas. Får ta och äta upp min egna blandning först, men sen ska jag prova ditt!

9:37 PM  

Post a Comment

<< Home