Monday, February 04, 2008

Gott nytt kinesiskt år!



För alla som gillar nyårsfirande, finns möjligheten att fira det kinesiska nyåret den här veckan. Det firas ofta med fyllda degknyten, annan god mat och fyrverkerier. Ett år hade jag tillfälle att få fira den här dagen hemma hos en kinesisk familj, vilket var en fantastisk upplevelse. Middagen bestod av massor av gott och spännande att själv tillaga i en enorm fondueliknande gryta med buljong. På faten fanns grönsaker av olika slag, speciella svampsorter, alger och tång, skaldjur och olika sorters tofu. Flera av ingredienserna är viktiga att ha med i nyårsmåltiden eftersom de sägs ge god hälsa, mycket pengar osv. Vi åt och pratade och hade en väldigt trevlig kväll med många nya smaker för min del. Nu går vi snart in i "Råttans år" vilket innebär att alla som är födda under detta djurtecken ska bära något rött, varje dag det här året för att ha extra mycket tur! Någon festmåltid har jag inte haft tid att ordna, men jag bjuder i alla fall på en grönsaksrätt med asiatiska influenser.

WOKADE ARAMEALGER (tillbehör till 2 personer)
1 dl torkade aramealger
1 s tor morot i strimlor
1 bit zucchini i strimlor
1 vitlöksklyfta, finhackad
lite örtsalt
malen ingefära
olja och soja
sesamfrön

Lägg de torkade algerna i blöt en stund, ca 15 minuter, tills de blir mjuka. Skär grönsakerna i tunna stavar. Woka eller stek dem i lite olja tillsammans med hackad vitlök. Häll bort vattnet från algerna och krama ur dem. Lägg dem på ett papper så att det sista vattnet rinner av. Lägg ner dem i woken/stekpannan och fräs dem på ganska hög värme en kort stund. Krydda med lite örtsalt (men alger kan vara rätt salta så smaka av) och malen ingefära. Häll över lite soja och sesamfrön. Klart att äta! Passar bra till tofu, men även till t ex lax.

6 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för ett spännande och annorlunda recept !
Kram Hedvig

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter både spännande och gott. Måste säga att det här är min favoritblogg om mat! Vackra bilder och tilltalande recept. :)

Skall komma ihåg att bära rött i år..

12:00 PM  
Blogger Cattis said...

mm undrar vilket år jag är född i...enligt kinesiskt sätt att räkna..?

Kanske man ska använda rött för säkerhetsskul ;-)

kram
Cattis

5:58 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, det där var ju ett recept som låter gott! Köpte alger för länge sedan som bara blivit liggande. Har inte vetat riktigt vad jag ska göra med dom.

Och visst är det värt att fira Vårfestivalen nu! Ljuset är ju påväg tillbaka :) Dock får jag väl vänta att bära lyckobringande färg till nästa år... eller som Cattis säger är det kanske bäst, för säkerhetsskull, att bära rött ändå. Det kan väl inte skada kan jag tro ;)

3:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: varsågod!

marie: tusen tack, nu blir jag så glad så jag tar glädjeskutt ut i köket.

cattis: ja, det är ju vart tolfte år egentligen - men jag vet ju inte när du är född. Råtta är den som är född 1996, 1984, 1972, 1960, 1948 osv.....Så då vet du i alla fall om du ska satsa på rött i år. Men rött är ändå inte fel.

åsa: då får du använda algerna nu. Är du född i vattenbuffelns år då? Men visst kan man ha rött oftare än vart tolfte år. Vårfester kan man aldrig få för mycket av!

5:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kina är toppen tycker jag. Klart vi ska fira! Allt du nämner låter jätte gott. Blir sugen på att laga lite sån mat själv nu!
Har du gjort dim sum själv någon gång, är det svårt?

6:58 PM  

Post a Comment

<< Home