Thursday, January 03, 2008

Glassbomb


happy new year
Originally uploaded by nässelblom & choklad
När jag nu inte tipsade om nyårsmat, får jag i stället berätta om vad jag åt. Menyn var bestämd i sällsynt god tid av min elvaåring. Förrätt var toast med gratinerad getost, sedan hummer i ugnen och till sist glassbomb. Eftersom det var en perfekt nyårsmeny, fick det bli så. Dottern har fallenhet för lite lyxig mat. När vi förra hösten försökte laga mat mitt i stambyte och köksflytt samt diskade i badkaret, valde hon på sin önskedag färsk krabba och även då glassbomb som efterrätt. Men att göra i ordning glass på det sättet är faktiskt väldigt enkelt. För man behöver inte göra glassen själv, utan handlar i stället sina favoritsmaker i affären. Vilket i och för sig kan vara en utmaning. Vi fick gå till två affärer för att få ihop fyra olika smaker. Därför är smakerna snarare valda efter vad som fanns, än exakt vad vi hade tänkt oss. Även om smaken är viktigast, är det kul att välja olika färger. Därför blev vi lite besvikna när blåbärsglassen var vit, men gott blev det! Passar absolut vid fler tillfällen än nyårsafton...

GLASSBOMB, 2 liter glass är lagom till 6 personer
1 liter vaniljglass
½ liter valnötsglass
½ liter blåbärsglass
½ liter hallonsorbet

Välj de glassmaker du själv gillar och som du tycker passar ihop. Till det yttersta lagret behövs mer glass eftersom den ska täcka en större yta. Jag använde SIA-glass som jag tycker har bra smak och ändå ligger inom det rimliga prismässigt.
Ställ den smak du först ska använda i kylen ca 30 minuter, så att den mjuknar något. Ta sedan ut den och täck en frystålig skål med ett lager av den glass du har mest av. Jag använde en 2-liters rund plastskål som klarar kyla. Stäng locket eller täck med aluminiumfolie. Ställ in i frysen tills lagret stelnat. Placera nästa smak i kylen så att den tinar något och täck sedan vaniljlagret med den. Ställ in i frysen osv på samma sätt tills du fyllt skålen. Låt stå i frysen. När du sedan ska lägga upp glassbomben, är det lättare att få ut den ur skålen om du spolar den under hett vatten en stund. Men akta glassen! Det är snyggt att dekorera med t ex riven choklad eller strössel.

11 Comments:

Blogger Fundera grönt said...

Wow vilken bomb! :)

12:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

O my god vilken god glassbomb det verkar vara ... vilka smaker! :)

7:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

fundera grönt: japp, den smäller högt! Kul att se dig här!

josefina: jag är inte så förtjust i glass, men den blev jättegod så här!

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

En glassbomb har jag inte gjort på säkert 25 år. Då var det till en nyårsfest med knytkalas. Jag minns att alla hade med sig mat så det hade räckt med bara den rätten. Vi vart så mätta att vi knappt orkade skåla vid tolvslaget. Men god var den glassbomben. Det kanske är på tiden att göra en igen. En gång vart 25 år kan väl inte sägas vara någon överdrift.

5:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej! Har läst igenom hela ditt arkiv(och blev lite ledsen när det tog slut haha) Tycker din blogg är jätte kul att läsa, så inspirerande och välskrivet! Nu är jag fast, och kommer titta in med jämna mellanrum. Jätte bra blogg du har(=

7:55 PM  
Blogger Cattis said...

mm låter enkelt och gott. lite meck bara, men man kan ju göra något annat under tiden :-)
Vilken läckergom hon är din tös...

11:14 AM  
Blogger Tankevågor said...

Det är hur länge sen som helst jag gjorde en glassbomb. Men egentligen är det ju inte svårt alls bara lite tidskrävande. Det låter gott och jag gillar din fina bild. :)
Festligt!

7:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj, ja det var en bomb som hette duga det. *s*

7:59 AM  
Blogger Tina said...

glassbomb har vi pratat om att göra (senast inför detta nyårsfirande) men det har aldrig blivit av. jag tror jag har varit lite rädd för att det ska vara för svårt. nu när jag läser här så verkar det inte vara så farligt ändå, kanske är 2008 året det kommer att bli av? bäst att jag börjar fundera på favoritglass:)

6:36 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Vad gott, det mâste jag prova. Vi äter inte mycket glass men dâ och dâ är det gott.
Jag saknar Päronglass frân Sverige.
I dag skall vi äta en "Galette de Rois' pâ jobbet, det är som en paj med mandelmassa i mitten och oftast sâ ligger det en liten fève i (en liten porslinsfigur) och den som hittar den blir Roi (kung)och fâr välja sin drottning.
C'est bon!!

3:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: då är det verkligen dags! Kul som variation på glasstemat. Vi hade isfacklor i den, men jag hann inte ta någon bild då. Knytis blir lätt mycket mat eftersom de flesta beräknar i överkant. Men trevligt verkar det ha varit.

emma: Vad kul! Tack för alla snälla ord, jag blir verkligen glad! Välkommen tillbaka. Har du själv någon blogg?

cattis: gissa hon är. Det går inte att fuska för hon märker minsta lilla skillnad. Har jag t ex använt en annan fetaost än vanligt märker hon det genast, eller om kryddningen är något annorlunda, eller buljongen osv.

londongirl: Tack! Det verkar krångligt, men är faktiskt ganska enkelt . fast det krävs en del framförhållning förstås. För mig är glass annars lite av en snabbefterrätt när man inte hunnit göra något annat, så här krävs det betydligt mer tid.

mediabrus: jajamensan, och inte skrämmer den hundar och andra husdjur heller!

lillie d'amour: glass tillhör inte mina favoriter, men resten av familjen gillar det. Vad kul att höra om "Gallette de Roi", det har jag aldrig hört talas om. Roligt att det trots allt finns vissa speciella rätter/kakor på olika platser.

11:39 PM  

Post a Comment

<< Home