Wednesday, December 19, 2007

Lingon och saffran



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Idag vill jag påminna om en efterrätt jag gjorde i höstas. Saffranspäron, passar nämligen alldeles utmärkt i juletid. Smaken av saffran är underbar och färgen så härligt gul. Recptet hittar du här.

LINGONPÄRON
I burken bredvid är det lingonpäron. Jag har lagt receptet på något bra ställe, som jag inte hittar just nu. Men jag tror att jag kokade 1 kg skalade, fasta päron i en lag bestående av ca 2 dl vatten, lite pressad citron, 4 dl lingonsylt, ett par kanelstänger och 2-3 dl socker (beror på hur söt lingonsylten är).

Koka upp vatten, pressad citron, lingonsylt, kanelstänger och socker i en stor kastrull som sedan ska rymma päronen. Låt lagen koka ihop några minuter. Skala päronen, men behåll skaften. Lägg försiktigt ner päronen i lagen. Låt dem sjuda varsamt på svag värme. Se till att päronen är täckta av lagen, annars får du vända dem ibland. Sjud dem tills de är lite mjuka, men absolut inte mosiga, ca 15 minuter. Är de större och hårdare kan de behöva längre tid. Vill du konservera dem ska du låta päronen svalna i lagen och sedan lägga dem i väl rengjorda, heta burkar. Förslut ordentligt. Servera med vaniljglass eller vispad grädde.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Oh ja, de där saffranspäronen blev ju smaskens. Hade nog en lite för mjuk sort eller kokade dom lite för länge bara. Dags att pröva igen. Fast med lingon den här gången då :)
Såg häromdagen ett recept på apelsinsaft med kanel i och tänkte genast på dig :) Nu när de söta goda apelsinerna snart fyller affärerna borde man passa på. Ska leta fram receptet igen och återkommer.

10:25 AM  
Blogger lumumma said...

Härligt med en bunt julrecept - det tackar vi för. Valnötspatén låter ju underbar. Receptet på din wokade rödkål ska jag använda mig av! :)

11:23 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: oj, vad synd. De ska vara en fast sort som klarar att sjuda en stund. Själv gillar jag saffranspäronen bäst, men ena dottern gillar enbart lingonpäronen - så det är som vanligt olika. Apelsinsaft med kanel låter väldigt gott! Ja, jag märkte själv att jag utvecklats till värsta kanelnörden. Nästan varenda inlägg innehåller kanel.

lumumma: Vad kul att du tycker det. Rödkålen är smarrig och blir lite annorlunda när den wokas. Var bara försiktig med balsamvinägern så att den inte tar över. Lycka till!

9:03 AM  
Blogger Slow-Eva said...

vilken fin och härlig blogg du har. jag blir ju sugen på allting!

www.evasleva.blogg.se

4:20 PM  
Blogger Tankevågor said...

Det är så gott med de där päronen....och vackra är de också! :-)
Det gör absolut inget att det är kanel med ofta här i recepten. Det är ju så himla gott.

8:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

evasleva: Välkommen hit och tack! Vad roligt om du blir sugen på det jag visar. Nu får jag ta och titta in hos dig.

londongirl: det blir vackert med de olika färgerna. Bra att du gillar kanel. Både doften och smaken är underbar, tycker jag. Ha det så bra!

11:06 PM  
Blogger Kersti said...

Saffranspäron är en av de godaste efterätter jag vet och vackert är det också.

11:53 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

funderingar i farten: jag håller med dig...

9:51 PM  

Post a Comment

<< Home