Thursday, November 29, 2007

Tranbär med smak av kanel, ingefära & kardemumma



I helgen är det första advent. Redan, säger jag som vanligt och befinner mig mentalt i oktober. Visst dansade åtta tomtar förbi mig förra veckan. Visst har julpyntet legat framme i butikerna länge. Visst snöade det lite igår, men egentligen tror jag inte det har med vädret att göra att jag inte är framme vid advent. Det är nog snarare så att jag, som så många andra, har för mycket att göra. Därför önskar jag mig en lugn adventstid, med pyssel, bakning och tid för dem jag helst vill vara med!
En bra början på advent är väl att bjuda på tranbärsdryck med smak av julens kryddor.

KRYDDIG TRANBÄRSDRYCK
1 liter tranbärsjuice, jag använde osötad
ca 5 msk socker (är juicen sötad, behövs inget extra socker)
kanelstång
några skivor färsk ingefära
några kapslar kardemumma
ev apelsinskivor

Värm tranbärsjuicen varsamt (den ska inte koka). Krossa kardemummakapslarna med hjälp av ett knivskaft, mot skärbrädan. Lägg ner fröna i juicen tillsammans med kanelstång och ingefära. Låt sjuda en stund 10-15 minuter, ju längre tid desto mer smak. Rör ner socker och smaka av. Lägg gärna ner en halv apelsinskiva i glaset.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tranbärsjuice älskar jag och så nyttig den är.. det ska vara den osötade, fast den är ganska så dyr. Varar länge i alla fall, då den ska spädas med vatten:-)
Har du testat på att dricka den om du har tendens till urinvägsinfektion? Jag har och man måste inte springa till läkare och få recept på antibiotika.. rönnbären klarar det där:-)
Din dryck här låter verkligtn mumma.. ska pröva:-)
Ha de gott.. Tjingeling

4:48 PM  
Blogger lumumma said...

Så fräscht! Och med alla juliga smaker. Tranbärsjuice är surt och gott! :)

5:47 PM  
Blogger Anna-Eva said...

Mmmm, låter gott, och vilken fin bild :)

7:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pialotta: vad kul att du tittar in. Det stämmer att tranbären har den effekten. Har man inte det hemma, kan man dricka citronvatten - men tranbär är riktigt bra. Den här drycken är ett bra alkoholfitt alternativ om man gillar tranbärsjuice förstås.

lumumma: Jag gillar att det inte är för sött och tycker att tranbärsjuice är god osötad. Men för att drycken ska bli lite mer glögglik har jag sötat den här. Men du bestämmer själv om du vill göra det och i sådana fall hur mycket.

anna-eva: välkommen hit och tack för dina rara ord!

10:53 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

anna-eva: nu kom jag på det, du är ju "lata mamman" och inte alls ny för mig. Jag är ovan vid dit namn, men du är självklart väldigt välkommen!

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

det låter hur gott som helst. Jag tycker mycket om tranbärsjuice. Jag är inte ensam om det i familjen så ofta tar den slut innan jag har hunnit med. Men bättre det än att den blir stående i kylskåpet och blir dåligt.

11:03 PM  
Blogger Åsa said...

Oj, vad gott det låter! Typiskt nog är tranbärsjuicen slut här hemma. Minsann om jag inte ska kränga på mig regnstället och sydvästen och knalla iväg till affären bara för juicens skull ändå :)

1:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: det är klart att det är bättre att det som finns i kylen går åt, men ibland går det alldeles för snabbt. Jag tycker att jag handlar varenda dag och ändå saknas det alltid något.

åsa: det går bra med lingondricka också. Fast det kanske är bra med en regnpromenad. Ofta är det motigt att gå ut, men sen brukar det vara rätt ok när man väl är ute. Här regnar det också idag. Men igår var det ljust, milt och fint väder.

8:44 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Mums.

9:29 AM  

Post a Comment

<< Home