Wednesday, November 14, 2007

Kastanjer - ätliga och oätliga

Ännu ligger hästkastanjens vackra frukter kvar på marken. Tar du upp en och känner på den, är det som att hålla en len kula av ädelträ i din hand. Ibland när jag glömt en i min ficka, upptäcker jag hur avstressande det är att bära med sig något från naturen. Hästkastanjens frukter är tyvärr inte ätliga, men såväl frukten som löven har medicinska egenskaper. Tinktur av hästkastanj, aesculus hippocastanum, är kärlstärkande och ämnet används framför allt för att lindra symtom vid åderbråck.
Den ätliga kastanjen, castanea sativa, är däremot ovanlig här i Norden. Men frukterna brukar numera finnas att köpa även i våra mer vanliga butiker. Ugnsbakade kastanjer är en speciell läckerhet som passar att avnjuta en ruggig novemberkväll!

UGNSROSTADE ÄKTA KASTANJER
Äkta kastanjer
Grovt salt
Smör
Örtsalt

Värm ugnen till 225 grader. Häll grovsalt i en ugnsfast form. Skölj kastanjerna och torka av dem. Skär ett kryss i toppen på varje kastanj, var försiktig eftersom de är hårda. Ställ dem på saltbädden. Ställ in i ugnen och rosta i ca 20-25 minuter (ev något längre, men rostas de för länge blir de stenhårda)) tills de spricker upp. Täck med en handduk och servera genast då de är mjuka och lätta att skala. Servera med smör och örtsalt. Vill du ha något matigare till, passar det bra med en soppa eller en sallad.

7 Comments:

Blogger görel said...

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i kastanjer, eller jag har väl inte förstått att uppskatta dem. Däremot är de otroligt vackra, särskilt som på din bild, med det taggiga ytterhöljet delvis kvar. Och precis som du säger är de så sköna att hålla i!

9:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Jag gillar den nötiga smaken. Men det är inget jag skulle äta var och varannan dag, men gärna några gånger under hösten.

10:04 PM  
Blogger Åsa said...

Ååh, men visst är det gott! Såg just en korg med kastanjer i affären häromdagen. Det är gott tycker jag och verkligen säsongsvara för min del. Då tröttnar man inte :) Jag brukar bara använda salt och har aldrig provat med smör till. Hur gör man då? doppar i smält smör? lägger en klick på nöten? hrm kanske något att testa någon helg framöver :)

11:47 PM  
Blogger Tankevågor said...

För mig är kastanjer förknippade med två saker....de man hittar på hösten och mina skolbarn leker med (just nu har vi dem i matematiken och räknar med)Jag har gärna en som du i fickan och går och känner på.

Den andra saken är kastanjerna som man köper i gathörnen i London där de står och rostar dem. Speciellt före jul och det doftar från deras stånd.

11:53 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Ah det är sâ gott, framför brasan och med ett glas vin.
Höstigt.

11:16 AM  
Blogger lumumma said...

Under vårt kastanjeträd ligger det fullt av kastanjer ... eller också har barna samlat ihop dom och gjort ngn slags gryta av dom. :)

1:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Jag gillar att det fortfarande finns vissa saker som hör ihop med sin årstid. Rostade kastanjer är verkligen typisk höstmat för mig. Jag använder fast smör, oftast en klick bredvid som jag doppar nöten i. De är ju så små, så det är svårt att lägga så små smörklickar på dem.

londongirl: vilket underbart räknematerial, kastanjerna är så härliga att hålla i. Ditt minne från London låter verkligen mysigt - jag känner doften!

lillie d'amour: framför brasan med ett glas vin - perfekt! Har du möjlighet att tända en brasa hemma hos dig?

lumumma: kastanjeträd är så vackra alla årstider. På våren har de underbara knoppar och sedan kommer blommorna som man kan förlora sig helt i.

8:43 AM  

Post a Comment

<< Home