Wednesday, October 31, 2007

Skönheten som blev en taggig goding


artichoke
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Som en ståtlig tistelblomma. Vilken fascinerande växt kronärtskockan är. Enligt mytologin var kronärtskockan egentligen Cynara, en hänförande skönhet som förvridit huvudet på Jupiter. Då hon inte besvarade hans uppvaktning, blev Jupiter rasande och förvandlade henne till en taggig planta; Cynara scolymus. Trots sitt taggiga yttre är kronärtskockan en riktig delikatess. Kokt och alldeles naturell, möjligen med lite smör är den som allra godast. Tyvärr finns färska skockor bara ibland och som konserv får den en aning burkig smak (även om jag ibland köper den så). Därför blev jag väldigt nyfiken när jag hittade frysta kronärtskockor. Självklart inte som att koka dem hela och lossa blad för blad. Men väldigt goda att steka upp i olivolja, tillsammans med vitlök och örtsalt. Några droppar citron på slutet och du har ett gott tillbehör till pastan, en lyxig smaksättare till salladen eller som topping på en stekt brödskiva. Nu kommer jag att äta mer skockor!

9 Comments:

Blogger Sara said...

Vad gott! Älskar kronärtskockor, vi brukar äta bladen med olivolja och balsamvinäger till förrätt. Mmm.

2:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Snyggt foto, måste prova de frysta någon gång, har inte sett de i affärn ännu dock :)

9:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: åh vad gott. Kul att du tittar på andra inlägg än ordlös onsdag!

lotta: tack! Jag tyckte faktiskt att de var riktigt goda. Självklart inte som att sitta och äta bladen med olivolja som sara gör. Men ok till mycket annat.

8:32 PM  
Blogger Cattis said...

Vilken intressant berättelse om Skockan. Har bara ätit den inlagd på pizza...fast det är nog jordärtskocka väl, tror jag.
Tack för den fina kommentaren på min hallowweenrapport- blev så glad!

9:31 PM  
Blogger Åsa said...

Ja hänförande vacker är den och om man inte äter upp den innan kan man ju njuta av den fina lila blomma som spricker ut :) Gott, gott i alla fall. Köper också på burk ibland så får man det gottaste direkt ;)

p.s. idag har jag länkat till dina goda linsbiffar! De blev supergoda och jag blev mest glad att jag hittat "ny" rätt att laga :) Tack!

10:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker mycket om kronärtskockor. Kul att de finns frysta det ska jag hålla ögonen öppna efter.

12:51 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

cattis: jag tror säkert att det var kronärtskocka på pizzan. Tack själv för att jag fick ta del av er halloween.

åsa: blomman är vacker. Tack snälla du för länkningen.

kersti: ja, de är goda. Frysta är faktiskt ett riktigt bra alternativ ibland!

7:27 PM  
Blogger Viktoria said...

Så intressant med mytologin kring kronärtskockan! Det är ju så gott. Jag glömmer aldrig när jag första gången åt kronärtskocka hemma hos en kompis, doppade i smör...

9:56 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

viktoria: ja, den är rolig. Det låter som en speciell upplevelse. Mysigt!

10:01 PM  

Post a Comment

<< Home