Friday, October 19, 2007

Vit chokladmousse



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Efter prefabpuddingen i förra inlägget, tänkte jag presentera en chokladmousse som är nästan lika enkel att göra. Jag gillar mörk choklad bättre än vit, som är ganska söt. Men den här moussen med yoghurt i, tycker jag om. Den är både krämig och fräsch. Naturligtvis serverar jag den med bär eller frukt till. Det behövs inget extra socker i moussen eftersom chokladens sötma räcker till. Ha en trevlig helg!

VIT CHOKLADMOUSSE, 8 små portioner
2 1/2 dl mellan- eller vispgrädde
250 g vit choklad
2 1/2 dl meze/turkisk/grekisk yoghurt

Vispa grädden. Bryt den vita chokladen i bitar i en rostfri bunke. Smält den i vattenbad. Mät upp yoghurt i en en annan bunke och blanda ner den smälta chokladen i yoghurten. Rör ner den vispade grädden. Fördela i 8 små formar eller glas (färre om du väljer större portioner). Låt stelna i kylen, minst ett par timmar. Servera med frukt eller bär till.

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ingen riktig mat alls här idag,
jag kör med återvinningsmat hemma ;)

11:24 AM  
Blogger lumumma said...

Mousse med yoghurt i låter fantastiskt gott! :P

11:50 AM  
Blogger Åsa said...

haha, oj, oj, nu är det bäst jag skyndar ut och handlar linser till biffarna innan jag ångrar mig. Det blev mycket gott, sött och choklad här ett tag (gjorde nytt ett inlägg själv om kladdkaka) och det vattnas riktigt ordentligt i munnen på mig.

Ha en skön helg!

1:34 PM  
Blogger görel said...

Genialiskt enkel, och fräscht med yoghurt! Måste vara perfekt till jordgubbar eller hallon.

3:42 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: återvinningsmat är bra. jag återkommer till det!

lumumma: det är det. Mina gäster ville inte acceptera att det inte fanns mer. Men man ska ju sluta när det är som godast!

åsa: klart du ska satsa på linser, åsa. Då ska jag titta in hos dig.

görel: smaken blir fräsch och passar jättebra med jordgubbar eller hallon.

4:04 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Det lâter underbart.
Mmmmmmmmmmmmm mjam

4:25 PM  
Blogger Stina said...

Men hjälp vad mycket gott du visar. Kram

6:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Låter mumsigt. Så bra med youghurt.

10:49 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Det här låter helt vansinnigt gott!! gillar inte heller alltför söta efterrätter men det här med yoghurt låter underbart...
Och alla ingredienser har jag dessutom hemma... hmm kanske skulle överraska mannen o sonen i morgon...;)

Kram

4:03 PM  
Blogger Katrin said...

Det lät gott och enkelt! Det hade blivit ett bra söndagsprojekt. Synd bara att jag bara har lättyoghurt hemma, antar att det inte blir riktigt lika gott då:-)

9:05 AM  
Blogger Lella said...

Låter gott!
Håller med dig om att vit choklad kan kännas lite väl söt så kombinationen med den goda turkiska yoghurten förstår jag blir god. Önskar att jag hade sett detta recept igår när jag hade tjejkompisar över på middag. Men det blir förhoppningvis fler tillfällen att bjuda på denna chokladmousse.
Kram

7:03 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie d'amour: mmm, det är gott. men du har många godsaker hos dig också...

hemma på landet: tack, tack och kram till dig med!

kersti: smaken blir friskare med yoghurt. Bra tycker jag.

dubbelörnen: det låter ju som ett tecken, ta och testa. Hoppas i att ni också gillar den.

familjen edvall: nej, lättyoghurt blir för tunn. Hade du haft vanlig, hade du kunnat låta den rinna av och bli lite tjockare.

lella: den vita chokladen mår bra av att kombineras med den friskare yoghurten. Synd, men det blir säkert fler tillfällen att pröva moussen.

12:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Testade moussen i helgen. Helt underbar och uppskattad av alla! Även sådana som i vanliga fall inte är så förtjusta i chokladmousse.

9:25 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

anonymous: vad kul att du testade moussen och att ni gillade den!

10:15 AM  

Post a Comment

<< Home