Friday, October 05, 2007

Små röda höstpajer


lingonberry tart
Originally uploaded by nässelblom & choklad
I går utlovade jag lingonpajer, så då är det bäst att det blir sådana. I stället för att göra lingonsylt av lingonen brukar jag frysa in dem. Behöver jag sylt, kokar jag en sorts snabbsylt med mindre socker och något kortare hållbarhet. Jag kan också välja att göra rårörda lingon eller att använda lingonen till något annat. Bra – förutom att min frys alltid är proppfull! De här pajerna går verkligen snabbt att göra, eftersom smördegen redan är färdig. Har du någon annan favorit-pajdeg kan du använda den i stället. Det är ovanligt mycket socker i pajerna i förhållande till hur jag annars gör. Jag gillar inte för söt smak, utan vill att frukten och bären ska ge smak. Men lingon behöver sötman eftersom de annars blir för beska i smaken. Smaka av och känn efter när du tycker att det är lagom!

SMÅ LINGONPAJER
5 dl lingon
ca 2-3 dl vatten
1 1/2 - 2 dl socker (smaka av)
eller färdiga rårörda lingon

1 förpackning smördeg (eller egengjord)
torkade ärtor att täcka pajbottnarna med

Ta ut smördegen ut frysen så att den hinner tina något. Sätt ugnen på 200 grader. Koka ihop lingon och vatten i ca 10 minuter. Häll sedan bort det överflödiga vattnet och rör ner sockret som då smälter. Låt stå och svalna.
Ta ut lagom stora rundlar ur smördegen. Mina pajformar här är 9 cm i diameter upptill och bottenytan är 7 cm. Tryck sedan ut degrundlarna i formarna så att de täcker bottnen och kanterna. Ställ dem på en (gärna bakplåtspappersklädd) plåt. Täck bottenytan med torra ärter, annars kommer smördegen att puffa upp och du får stora puffar i stället. Grädda i 200 graders värme 10-15 minuter. Häll bort ärtorna. Ta försiktigt ur pajerna ur formarna. Fyll dem sedan med de avsvalnade lingonen. Pudra ev över lite florsocker. Servera med vaniljglass eller en klick grädde. PS. Har smördegen blåst upp sig, kan du i stället skära upp dem till hälften (som en fralla) och lägga lingonen där. Sedan en klick glass eller grädde i eller bredvid. Trevlig helg!

16 Comments:

Blogger görel said...

Jag har inte hunnit plocka några lingon i år, men köpt på torget - jag måste nog prova de här pajerna, verkar väldigt gott!

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Buonissime queste crostatine!!!
Ciao.

4:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums vad de ser goda ut. I "vår" skog har det varit dåligt med lingon. Får köpa på torget men det är inte riktigt samma sak.

4:53 PM  
Blogger Tina said...

oj, det var något helt nytt för mig. gott? jättejättegott? försöker föreställa mig hur dom smakar men det är svårt, jag kanske får baka egan imorgon :)

7:03 PM  
Blogger Åsa said...

Hahah, vilken tur du förklarade det där med ärtorna! Hann ju föreställa mig en smarrig paj - med torkade ärtor... :D Har ingen lingonskog i närheten men väl smördegsplattor i frysen och affären runt hörnet :)

7:17 PM  
Blogger Katrin said...

Detta ska provas! Vi har rätt mycket lingon i frysen och det kan ju var kul att använda dem till något annat än sylt:-)

9:18 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Jag fick just höra om en kompis som missuppfattat ett recept och lagt kikärtorna i pajdegen. Inte gott!

9:11 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: de är väldigt goda, men lite annorlunda än paj på söta bär. Testa!

orchidea: chimano crostatine? È un nome bellissimo! Adesso devo guardare viaggi & sapori, non ho avuto tempo questo periodo...

kersti: När man är van att plocka själv är det ju i regel själva plockandet som är det speciella. Men torget är ok när bären uteblir. Hos mig fanns ingen svamp - alldeles för torrt!

tina: gott, men rätt ovanlig smak eftersom lingon har en helt annan smak än de flesta bär. Lingonen är ju lite kärvare. Men du får smaka av när du kokar ihop lingon och socker tills du tycker att det blir bra. Vaniljglass till, rundar av och passar faktiskt väldigt bra.

åsa: höll på att glömma att skriva att ärtorna ska tömmas bort.....Det är klart att de ska KASTAS - ABSOLUT INTE ÄTAS! Hemska tanke, torkade hårda ärtor i pajen... De är enbart till för att tynga ner smördegen.

familjen edvall: har du gott om lingon, tycker jag absolut att du ska pröva. Det är lite ovanligt och kul att använda våra svenska bär till annat än sylt.

9:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

krakelspektakel: din kommentar låg inte där när jag skrev svar. Vad trist, helt enkelt oätligt! Det är lätt hänt om man följer ett recept och det inte står att de ska bort. Hoppas att ingen missuppfattar mig. Jag upprepar INGA ÄRTOR KVAR NÄR LINGONEN SKEDAS UPP!!!

10:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

nu vill jag också göra små lingonpajer juh :) Det får bli en annan dag.

11:36 AM  
Blogger Tankevågor said...

Vilka fina pajer! Kommer precis ihåg att jag köpt såna formar, men inte aanvänt än till något. Köpte dem i somras i London. Brukar alltid köpa några roliga köksprylar där.

Har inte heller plockat några lingon i år men de finns ju som sagt på torget. ;-)

Brukar plocka de som växer ute på min ö ganska sent. Men det blir ju inga mängder.

5:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Även jag förgräddar alltid mina pajskal.
Men jag har alltid ett smörpapper eller aluminiumfolie som mellanlägg.
Ingen risk att några ärtor fastnar i degen tack vare pappret.

Förstår inte varför Du kokar lingon med vatten, som Du sedan häller bort.
Vill Du mildra lingonsmaken?
Örjan

1:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Gott....alltid god mat och vackra bilder härinne!! Jag önskar att jag också var så duktig på matlagning som du och hade sådan fantasi...men det är klart...jag använder min kraft och fantasi till mitt hantverk så när det är dax för middag så finns det inte så mycket kvar....då blir det något lätt :=)
Kram från Clara

9:09 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lotta: du har ju så många egna projekt att hålla igång!

tibbinge: tack för inbjudan, jag ska titta in till dig.

londongirl: i somras, det var ju alldeles nyss - då är det väl inte konstigt att du inte hunnit använda dem. Portionspajer ser väldigt fina ut, även om större pajer ger mer frihet i att välja portionsstorlek.

örjan: smart att lägga ett papper mellan degen och ärtorna. Tack för tipset! Lite vatten behövs för att lingonen ska bli syltiga, men kanske kan mängden vara mindre. Det går att pröva med mindre och behövs det, tillsätta lite mer efter hand.

9:11 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

clara: vi skickade kommentarer exakt samtidigt, så jag hann inte svara dig. Tack snälla, vad gullig du är! Du gör ju hur mycket som helst kreativt på andra sätt, ditt hantverk är så inspireande och vackert - och det handlar ju om att fokusera. kram

9:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

"Lite vatten behövs för att lingonen skall bli syltiga"????
Skulle vatten ha en syltningsförmåga? Det var en nyhet.
Jag antager att du egentligen menar "så att lingonen inte gelear sig" för det kan de göra om man plockar råglingon.(tidigt mogna lingon) Dessa är så fulla av pektin att det lätt blir gele av sylten.
Men gå ut och plocka lingon idag i oktober, när bären är övermogna.Sylt på dessa lingon blir lätt så tunnt att jag ibland vill tillsätta pektin för önskad konsistens.

En annan fråga är:
Skall man koka lingonsylt med socker, eller koka lingonen och röra i sockret i det varma bärmoset.
Jag provade i höstas med två parallella satser från samma plockning och rensning.
Jag märkte ingen smakmässig skillnad.
Dock borde det vara skillnad, eftersom bär med socker får en högre kokpunkt än enbart kokta bär.
OK jag erkänner mig som rökare, kanske det har betydelse.
Örjan

11:17 PM  

Post a Comment

<< Home