Monday, October 01, 2007

Torkade äppleringar


apples
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Härlig höstvecka på landet. Milt väder, varsamt ljus och intensiva färger. Dagar i skogen men också i trädgården där allt ska tas rätt på inför hösten. De sista grönsakerna har tagits upp ur jorden, de få äpplen som finns kvar har räddats från fåglar och älgar och de ömtåliga kryddorna har bäddats ner under granris. Kvällarna har blivit mörka och inbjuder till helt andra aktiviteter än de soliga sommarkvällarna, t ex ficklamps-kurragömma bland buskar och träd med barnen, titta på stjärnor, elda i vedspisen, läsa och dricka te. Har man en vedspis är det perfekt att utnyttja värmen från den för att torka äppelringar. Det doftar så gott i hela huset. Faktiskt så gott så att alla äppelringar jag torkar för att spara och ta hem till stan, alltid går åt i ungefär samma takt som de blir klara! Därför har jag aldrig med mig några torkade äpplen hem. Nåja, det går också alldeles utmärkt att torka dem i en vanlig ugn.

TORKADE ÄPPLEN
Kärna ur äpplena med en äppelurkärnare. Skär dem i tunna skivor (som ringar), ca 3 mm. Torka dem på en plåt med bakplåtspapper i ugnen på låg värme tills de är lagom torra, eller trä dem på pinnar eller snören som du spänner upp. Låt dem torka på en torr och luftig plats. Förvara sedan i burkar med lock. Ta fram och njut!
Tips: Vill du att äpplena ska behålla sin ljusa färg, kan du doppa dem hastigt i lite lättsaltat vatten (ca 1 tsk salt till 1 liter vatten) innan du torkar dem.

8 Comments:

Blogger Tina said...

skönt att få ett livstecken!
jag gjorde också äppelchips igår http://pickipicki.blogspot.com/2007/09/ppelfabriken.html
kan det hända är nog sån säsong? hoppas du mår bra. kram

7:26 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag älskar torkade äppelringar. Ska "göra" med barnen imorgon em...

10:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: Vad gullig du är! jag hade förstås tänkt skriva att jag skulle vara borta ett tag, men fick alldeles för mycket att göra. Jag har varit i Hälsingland och plockat lingon och stängt vårt torp för vintern, så jag mår riktigt bra. Trist att vinterstänga förstås, men kul att vara där. Visst är det äppelsäsong! Jag ska genast titta in hos dig.

10:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

vae dags glimtarn: oj, nyss fanns inte din kommentar där. Vi måste ha skrivit exakt samtidigt. Äppelringar är ett mysig höstpyssel. Lycka till!

10:08 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mmm...kan riktigt känna doften när jag läser dina ord. Tack för tipset med saltvattnet för att behålla färgen! Ska jag prova nästa gång jag torkar.

10:38 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, det låter så härligt ditt torp :) Doften av vedugnseld har nog sipprat sig hit till mig ;) Torkat äpple låter som en lagom enkel företeelse att pröva. Någon särskild sort äpple att föredra framför någon annan?

11:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: varma äpplen har en härlig höstdoft. Och visst blir det gott godis!

åsa: det där med att elda i vedspisen sprider en väldigt lugn och mysig stämning, vad bra om den sprider sig ända till dig... Jag är inte så duktig på olika äppelsorter, men det är bra om äpplen är lite fastare i konsistensen. Är de för mjöliga faller de sönder när du skivar dem.

9:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har satt in min första plåt idag.
Men, lite osäker på temperaturen.
Kan någon som har lyckats skriva en liten hint om den

8:55 PM  

Post a Comment

<< Home