Monday, September 17, 2007

Nyttigt nyponpulver


rosa canina
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Hösten kom så hastigt. Jag hade hoppats på milda dagar lite längre. Men över naturen kan ingen råda. det är bara att gilla läget och välja varmare kläder. Egentligen gillar jag hösten. Den bär med sig lugn och en oslagbart vacker natur. Än så länge är de flesta löven gröna, men här och var börjar gula och orangefärgade fält att ta över. Nu är det också tid att samla nypon. Vackra att se på, men också fyllda av nyttigheter. Nyponen innehåller massor av C-vitaminer. Så här kan du spara dem och ha som vitamintillskott i vinter. Strö sedan 1 tsk nyponpulver över yoghurten, filen eller gröten.

NYPONPULVER
Plocka nyponen när de är riktigt röda och rensa sedan bort alla kliiga frön (det kräver mycket tålamod). Låt nyponen torka på en mörk, torr och luftig plats eller i ugnen på svag värme, ca 80 grader. När de torkat kan du mala dem, i t ex en elektrisk kaffekvarn, till ett fint pulver. Torkade nypon är stenhårda så det behövs mycket styrka. Pulvret kryllar av C-vitaminer som kan hjälpa dig att stå emot höstens och vinterns förkylningar.

6 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Det kliar bara jag ser på bilden! :O Kommer ihåg att "brorsan" och jag brukade stoppa lite sånt där klipulver i varandras tröjor och mössor. Nej, jag satsar på din efterrätt nedan, enkom njutning *S*!

1:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: jo, det var skräcken när killarna förslkte stoppa klipulver innanför tröjan. Fröna kliar verkligen förskräckligt. När man rensar nypon är det bäst att ha handskar på sig. Eller att ägna sig åt caffé affogato förstås!

5:04 PM  
Blogger Åsa said...

Här är så dåligt med frukt och bär. Har inte ens sett skymten av några nypon. Men sugen på nyponsoppa blev jag allt nu :)

11:37 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: har du inga nypon. Här finns det mer än vanligt. Undrar hur det kommer sig? De lyser upp så vackert med sin intensiva färg.

8:57 AM  
Blogger görel said...

Jag kom just på att det här är den perfekta sysselsättningen man sitter och tittar på gamla "Six feet under"-avsnitt! - I Uppsala finns det också gott om nypon.

9:19 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: då låter det som en bra terapi. Nytta med nöje eller hur det nu är. Ha tunna handskar på dig när du rensar, annars börjar det klia. Jag vet för jag hade inte handskar...

9:09 AM  

Post a Comment

<< Home