Monday, September 03, 2007

Smörfräst mangold med vitlök & aprikoser


white-beet
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Cykeltur med 6-åringen. Luften är frisk och naturen doftar på ett nytt sätt. Vi cyklar långt, långt längs Mälarens vatten och hoppas att vi ska slippa regn. Vi har tur. På platsen med får, hästar, kaniner och änder skingrar sig molnen och solen kommer fram. Strålarna värmer oss, men vindarna från vattnet blåser rejält. Vi sveper in oss i en filt och tittar på båtarna som kastas hit och dit. Vattnet nuddar nästan våra fötter. När vi kommer hem har jag köket fullt av nyskördade grönsaker från landet.

SMÖRFRÄST MANGOLD MED VITLÖK & APRIKOSER
Färsk mangold (tänk på att den krymper när den steks)
Vitlöksklyftor, skurna i tunnare klyftor
Torkade aprikoser eller russin, blötlagda en stund
Smör
Örtsalt

Lägg några aprikoser (eller en näve russin) i blöt en stund. Repa och skölj mangoldbladen. Låt de rinna av ordentligt. Ta så många vitlöksklyftor du vill, beroende på hur mycket du gillar vitlök.
Skär klyftorna på längden i tunnare bitar. Fräs dem varsamt i lite smör. Ta upp dem ur pannan och låt dem ligga på vänt en stund. Ta upp aprikoserna ur sitt vatten och krama ur dem, klipp dem i mindre bitar. Fräs mangolden så att den får god smak och bra ätkonsistens. Salta något. Blanda ner aprikoserna och vitlöksklyftorna. Strö gärna över lite hackade valnötter, om du gillar det. Klart att äta!

6 Comments:

Blogger görel said...

Åh, det blir dagens lunch! Jag har allt hemma - blir spännande med aprikoser och vitlök!

10:13 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Spännande, jag har bara ätit mangold i gratäng, skall prova ditt recept.

4:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: Perfekt, hoppas verkligen att din lunch blir till belåtenhet!

lillie dámour: gör gärna det, jag gillar kombinationen!

10:02 PM  
Blogger smultrongården said...

Hejsan! Kom hit via en inredningsblogg. Har aldrig kommit på att det finns matbloggar - jisses vad kul! Min tid finns inte mycket att ta till datorn - men jag lägger dig bland mina favoriter o återkommer så ofta jag kan - även om jag inte skriver nåt varje gång... Såå underbart härligt allt ser ut!!! Sockerärter =favorit. Mangold, mmmm... 50% av fam är vegetarianer så jag älskar maaat. Åh, så kul att ha hittat hit, jag återkommer! Mums från en alltid hungrig

11:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag hade nästan glömt bort att det finns mangold. Måste odla det nästa sommar. Kommer ihåg att jag verkligen tyckte om det. Men i brist på mangold tror jag att det blir gott med spenat också eller vad tror du?

9:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

smultrongården: Välkommen hit! Vad roligt att du trivs bland mina grönsaker och örter. visst är det gott med allt nyskördat som finns just nu. Jag ska absolut titta in till dig, vilket vackert namn smultrongården är.

kersti: Absolut, spenat går precis lika bra till den här rätten! Mangold är en trevlig grönsak att odla, lättodlad också verkar det som.

2:20 PM  

Post a Comment

<< Home