Monday, August 20, 2007

Blommande is


borago officinalis
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Gurkört är en kryddväxt med många egenskaper. Bland annat innehåller den c-vitamin och har en kylande förmåga. Ett enda färskt blad lär sänka temperaturen i munnen. Därför användes örten tidigare som medicin mot feber och feberyra. Gurkört har också hög halt av essentiella fettsyror som kan lindra vid t ex ledinflammationer. Enligt ett grekiskt ordspråk kan örten till och med hjälpa till att skänka livslust. Då ska man lägga de blå blommorna i vin och sedan dricka. Om det hjälper vet jag inte, men vackert blir det! Jag brukar frysa in blommorna i istärningar och bjuda till sommarbål eller vatten. På bilden syns också små blad från citronmeliss. Det ser fint ut med blommor och blad som flyter omkring. Gurkörtens blad är också ätliga och smakar just gurka. De passar bra att finhacka i sallad, örtsmör eller i sallader.

7 Comments:

Blogger Anne said...

Åh, så fint! :)

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag hade ingen aning om att gurkört inte bara är vackert utan också så bra på så många sätt. Ska kanske återuppta odlingen nästa år. Kersti

10:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

anne: tack! De lite ser romantiska ut.

kersti: Ja, det är väl en bra idé. De brukar vara lättodlade och om inte annat kan du ju pröva att lägga några blommor i ett glas vin för att testa effekten!

11:54 PM  
Blogger Åsa said...

Visst är de vackra blommor. Det blir verkligen ett trevligt inslag i maten just för den ovanliga "matfärgen". Min gurkört har mer eller mindre regnat bort och blommade knappt. Har bara användt blommorna tidigare för bladen brukar bli lite brunfläckiga. Kan man äta dom ändå? Ska man kanske bara ta de späda bladen?

9:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vad fint! Jätte bra idée...
Ciao.

3:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Läckert, ibland har jag lagt lite bär också.

7:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: färgen är så intensiv. Trist att de regnat bort. Mina kryddörter blev ovanligt fina i år. Jag försöker att välja blad som ser fina ut, de är godast!

orchidea: tack, visst är det.

hannele: det brukar jag ockå göra ibland. Det ser också så gott ut!

8:51 AM  

Post a Comment

<< Home