Friday, August 17, 2007

Picknick med pastasallad


IMG_5099
Originally uploaded by nässelblom & choklad
När jag är i mitt sommartorp trivs jag så bra att jag helst aldrig vill lämna platsen. Inte ens för en dagsutflykt. Men ibland vill övriga familjemedlemmar ge sig iväg och jag inser också att det kan vara uppfriskande med nya vyer. Just den här dagen, var det havet som lockade. Vattnet var kallt, men badbart för mig och mina barn eftersom vi älskar att bada. Vi simmade ut i det långgrunda vattnet, sen låg vi på vågorna och guppade in mot land. Om och om igen. När vi blev hungriga åt vi vår matsäck. Något som alltid är gott och enkelt att ha med sig är pastasallad. Efter att ha ätit det får man ny energi och orkar rita i sanden, bygga sandslott eller gå på upptäcktsfärd bland vackra stenar, drivved och snäckor.
Peston ger extra smak, annars är ingredienserna valda för att passa även barn. (Ibland gör jag en del av salladen utan pesto.) Blommorna är gurkörtsblommor, vackert blå och ätliga. Salladen blir lika bra utan dem, men visst ser det fint ut!

PASTASALLAD MED PESTO, SOCKERÄRTOR & FETA
Pasta, t ex farfalle eller fusilli (det går åt mindre pasta när den är kall än varm, beräkna 70-75 g/person)
Pesto, färdig på burk t ex Zetas
Sockerärtor
Tomater i klyftor
Gurka i halvmånar
Fetaost i kuber
Pistaschnötter
Örtsalt och svartpeppar
Dekoration: gurkörtsblommor

Koka pastan enligt paketets anvisning. Häll av vattnet och skölj pastan i kallt vatten så klibbar den inte ihop. Låt rinna av ordentligt.
Koka sockerärtorna. Klyfta tomaterna, skiva gurkan i halvmånar och fetan i tärningar. Blanda pastan med pesto, så att den blir lite krämig. Varva pasta, tomater, gurka, sockerärtor, fetaost och nötter. Krydda efter smak, men tänk på att peston ger en hel del smak. Dekorera med ätliga blommor om du har tillgång till sådana. Sen är det bara att ge sig ut!

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Medhåll på gurkörten, det är verkligen en fin extra färgklick. Ser mycket gott och somrigt ut!

11:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det ser så gott ut så till och med jag skulle vilka åka på utflykt. Vi hade gurkört på landet för länge sedan. Mins att vi bla frös in blommor i istärningar. Kersti

12:19 PM  
Blogger Ilva said...

jattevackert! OCH ett fint rcept, roliga kombinationer!

1:57 PM  
Blogger lumumma said...

Va fint! Gurkörtsblommor fick vi då och då i maten när jag var barn. Gott.

2:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det där lät riktigt smaskens:)
Så kul att hamna på en "ny blogg" och hitta sådant här gottigt:)
Ha en fin helg.
Mvh Lallis

3:15 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vilken vacker sallad med sina Gurkörtsblommor! Säkert god också.

7:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lotta: blått är ju ganska ovanligt i mat, men blå blommor är härligt.

kersti: Mysigt minne. Jag brukar också frysa in dem, tänkte faktiskt lägga ut ett tips om det.

ilva: tack!!! Trevligt återvändande till Italien!

lumumma: Tack, vad häftigt att du fick det som barn.

lallis: Perfekt picknickmat, gott annars också förstås. Välkommen hit och ha en trevlig helg själv!

londongirl:Tack för berömmet. Hoppas att du haft en bra sommar.

8:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vackert.

4:43 PM  
Blogger Hem och Lycka said...

Å vad gott!

10:39 PM  
Blogger Unknown said...

mina gratulationer till en mycket fin blogg! Har läst så långt tillbaka som till Juni och kommer definitivt tillbaka.

Wow!

11:07 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: vad roligt att du tycker det!

mia: perfekt sommarmat...

louise: jättetack, vad glad jag blir! Välkommen tillbaka!

2:36 PM  

Post a Comment

<< Home