Wednesday, August 29, 2007

Rosendoftande chokladtryfflar


truffles
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Några vackra rosor fick bli inspiration till veckans Lördagsgodis hos Brazilian Linda. Temat är choklad och med tanke på mitt bloggnamn är det förstås obligatoriskt att lämna ett bidrag. Kombinationen blev dessa chokladtryfflar med några stänk rosenvatten. Gott, men något kletig konsistens vid rullningen. Men det gick bra när jag rullade dem i kakao. Jag använde havregrädde som jag tycker har en frisk smak, men vanlig grädde blir förstås också bra.

ROSENCHOKLADTRYFFLAR, 15-20 st
100 g mörk choklad, jag tog 70% eftersom jag gillar den
25 g smör
1 dl havregrädde (eller vanlig grädde)
knappt 1/2 tsk rosenvatten (smaka av, för jag tror att olika rosenvatten kan ha olika styrka)
kakao

Dela chokladen i bitar och smält den på svag värme i vattenbad. Se till att ångan inte kommer i chokladen, då blir den grynig. Rör om och lägg ner smöret som också ska smälta. Ta bort från värmen.
Rör ner grädden. Låt svalna och halvstelna i kylen. Rör om och blanda i rosenvattnet. Smaka av. När konsistensen känns formbar är det dags att rulla tryfflarna. Eftersom massan är kletig kan du använda två teskedar, annars går det lättare om du har kakao på händerna när du rullar. Rulla dem sedan i kakao. Förvara svalt.

17 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh vad gott det lät! Jag stod och kollade på importerat rosenvatten häromdagen men tänkte att Vad ska ajg använda det till? :) Inte var det billigt heller...

12:39 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

brazilian linda: det rosenvatten jag köpt var jättebilligt i en affär med inriktning på afrikansk mat. Nej, det är inte så användbart att jag skulle betala mycket för en flaska.

9:12 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

brazilian linda: Det går att smaksätta tryfflarna på andra sätt t ex med 1 tsk malen kanel och 1/2 tsk kardemumma. Det blir väldigt gott! Eller lite kaffe, eller pressad apelsin....

9:25 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej Nässelblom, jag bara njuter av att kika in här, som alltid :) Dessa kan ju även jag göra, som är hopplös i köket men som förvandlas till en noggrann koncentrerad njutare så fort dethandlar om söta saker *S*
Tack för dina kommentarer inne hos mig, av ngn anledning kan jag inte svara där...

9:58 AM  
Blogger Unknown said...

Du är ju helt otrolig. Var får du allt ifrån? Och bilderna är... jag blir alldeles mållös varje gång jag tittar in.

Tack!

1:31 PM  
Blogger görel said...

Åh, de ser helt underbara ut. Jag har nog en flaska rosenvatten stående nånstans ...

3:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums så gott! Kersti

7:11 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: Vad kul att du är tillbaka igen! Nog tror jag att du kan en hel del i köket, även om det kanske inte är ditt största intresse - förutom sådant som har med choklad att göra förstås...

louise: tusen tack! Nu blir jag mållös av allt ditt beröm och jätteglad.

görel: rosenvatten är rolig som en annorlunda smaksättare. Annars kan man ju testa kaffe eller pressad apelsin.

kersti: en liten chokladtryffel efter maten är mums.

10:19 PM  
Blogger Tina said...

rosenvatten! har en vän med persiskt ursprung som pratat om detta, tror bestämt att dom blandade rosenvatten i grädden. jag är skeptisk dock, smakar det verkligen ros?

4:21 PM  
Blogger lumumma said...

Oj oj oj ... :)

8:45 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Mmm det lâter smarrigt!
tack för tipset!!
J

3:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: lite ros är det ändå, men kanske inte så mycket...det finns andra smaksättningar som är mer tydliga.

limumma: oj, oj faktiskt mindre smör än vanligt och havregrädde!

greta-lillie: varsågod, men du har väl chokladtryfflar i varenda butik där du bor!

4:21 PM  
Blogger Åsa said...

Ja, vad vore livet utan choklad...tråkigt tror jag. Det här receptet med havregrädde måste jag spara och pröva snart. Men jag har en annan krydda i rockärmen som jag ofta använder tillsammans med choklad - anis :) Åh, vad sugen jag blev nu då...verkar alltid finnas plats för choklad :)

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

åh så gott det där såg ut och lät. Hm, undrar var jag kan hitta rosenvatten här i närheten, får ge mig ut på jakt,köpte att halvkilo chokladpellets häromdagen för godistillverkning :)

9:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: anis låter intressant och ovanligt. Mörk choklad har ju dessutom vissa "nyttiga" egenskaper.

lotta: om du inte har rosenvatten rekommenderar jag verkligen smaksättningen med 1 tsk kanel och 1/2 tsk kardemumma. Med chokladpellets i ditt skåp är du väl rustad för spännande experiment!

8:47 AM  
Blogger Lella said...

Slurp va gott :o)
Har inte gjort egen tryffel på ...två år!!! Då smaksatte jag med Amaretto och det gillade jag.Men nu kanske jag ska slå till på lite rosenvatten, låter spännande.

9:04 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lella: det finns många goda smaker att testa. Olika likörer är förstås utmärkta, jag la även till några förslag i ett senare inlägg. Rosenvatten ger inte så mycket smak, men en ton av ros...

2:23 PM  

Post a Comment

<< Home