Thursday, September 13, 2007

Caffè affogato - veckans Lördagsgodis


caffè
Originally uploaded by nässelblom & choklad
För tionde gången, presenterar Brazilian Linda Lördagsgodis. Veckans tema är kaffe, en efterrätt, något bakat eller annan godsak som innehåller kaffe. Vill du vara med skynda dit för mer information, annars får du ta en titt på lördag. Då presenteras de olika bidragen. Idag bidrar jag med världens enklaste efterrätt, så enkel att egentligen inget recept behövs. Det är en italiensk klassiker som verkligen är god om man gillar kaffe. Affogato betyder dränkt och det är just vad glassen blir!

CAFFÈ AFFOGATO
1 kula vaniljglass (gärna gräddig) per person
en espresso eller vanligt starkt kaffe

Lägg en kula vaniljglass i varje kopp eller glas. Häll över varmt kaffe men låt fortfarande glassen synas. Ät genast, annars smälter glassen.

9 Comments:

Blogger Åsa said...

Ååh, det där skulle jag vilja ha nu typ, som efterrätt till frukosten :) Kaffet redan på gång men tyvärr ingen glass. Letade t.o.m. glass i affären igår men som visst var slut. Är superförkyld så det blir inte ngt bakande av här. Tar nog på mig regnkläderna och letar glass ändå lite senare ;)

9:12 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: typiskt, det här som är så enkelt. Klart att man inte alltid har glass hemma, men i affären borde det finnas vaniljglass. Krya på dig!

9:59 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Spännande recept.
Det mâste man ju prova! Tack

4:35 PM  
Blogger Sara said...

Underbart! Mintchokladglass funkade ocksa ypperligt.

5:27 PM  
Blogger Tankevågor said...

Men oj så enkelt! Det här ska jag göra i helgen. :-)

10:31 AM  
Blogger Unknown said...

Hej,

jag undrar om du skulle vara intresserad av ett länkbyte? Jag har startat upp en sökmotor som snabbt hittar direktlänkar till recept. Du kan ta en kik på http://www.receptsok.se om du är nyfiken. Om det låter intressant får du gärna maila mig på info at receptsok.se!

Hälsningar
Janek

1:11 PM  
Blogger görel said...

Vad gott och så elegant enkelt!

11:32 PM  
Blogger Birgittas minnen said...

Det låter gott och enkelt. Annars gjorde min händige man en läcker kaffeglass på kaffelikör och yoghurt och äggulor, supergott. I glassmaskin.

5:35 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie d'amour: Gör det, det är ju så enkelt!

sara: vad kul, du har redan testat! Tack för tipset med mintchoklad.

londongirl: i princip ingen tillagningstid alls! Hoppas du gillar det!

janek: då ska jag ta en titt på receptsök.

görel: faktiskt både enkelt och festligt när man inte har tid eller lust att ägna tid åt mer krävande efterrätter.

birgitta: vilken tur du har som har en händig man! kaffeglass med yoghurt som bas låter spännande. Får kika in hos dig.

9:13 AM  

Post a Comment

<< Home