Tuesday, September 11, 2007

Skördesallad med smörslungade bönor och morötter


harvest time
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Just nu är det härliga grönsakstider. Mitt kök är fullt av nyskördade egenodlade grönsaker som också gör det lätt att planera middagar. Tomater, squash, mangold, morötter och rödbetor får lagas i ordning efter hur länge de tål att förvaras. Med viss variation förstås. Ärtor och bönor går bra att frysa, men är allra godast att äta genast. Det här är en varm skördesallad gjord av sensommarens skatter. För att göra salladen mer matig, la jag till stora vita bönor som inte ingår i min skörd. Välj de bönor du gillar och har tillgång till, men det är snyggt med olika färger!

HÖSTSALLAD MED SMÖRSLUNGADE BÖNOR OCH MORÖTTER
Vaxbönor
Sockerärtor, brytbönor eller liknande
Ev. stora vita bönor, blötlagda och kokta eller avsköljda burkbönor
Morötter, skurna i tunna stavar
Smör
Flytande honung
Svarta oliver
Rosmarin
Örtsalt

Förbered bönorna. Koka dem en kort stund, de ska behålla lite tuggmotstånd. (Grova bönor behöver något längre koktid.) Smält smör i en traktörpanna. Fräs bönor och morotsstavar några minuter. De ska inte bli för mjuka utan fortfarande vara spänstiga i konsistensen. Salta med örtsalt. Ringla över honung. Smula över rosmarin och blanda allt försiktigt. Lägg ner oliverna så att de blir varma. Servera den varma salladen som tillbehör eller som en lätt rätt med ett gott bröd till.

8 Comments:

Blogger görel said...

Låter väldigt gott med honung och rosmarin i kombination!

4:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för snälla ord om min blogg, du är Välkommen tillbaks.
Är du kock??
Det är inte klokt så mycket gott du tipsar om.
det här måste jag kolla
Kram Tilde

4:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: vad kul att träffas! Honung och rosmarin är väldigt gott...

tilde: välkommen och tack för dina snälla ord! Nej, jag är inte kock, men väldigt road av mat och i synnerhet mycket grönt.

10:41 PM  
Blogger Lallis said...

Men vilken oerhört smaskig sida och vilka recept! Jag är sååå glad at jag hamnade här och kommer absolut tillbaka flera gånger.
Ha en find ag.
Mvh Lallis

12:10 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lallis: välkommen hit och kom gärna tillbaka! Kul om du hittar något du gillar. Tittade in hos dig. vilket var väldigt underhållande och trevligt, men jag lyckades inte kommentera. Får förslka en annan dag.

1:32 PM  
Blogger Åsa said...

Oj oj oj - här sitter jag hungrig och försöker hitta inspiration till mat för idag. Och var hittar jag väl den om inte här hos dig :) Och visst blir det så mycket trevligare att äta med färgrik och färgblandad mat!

1:39 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Så gott och så enkelt. Det här gillar jag!

9:51 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kinna: tusen tack, vad kul att du gör det!

5:04 PM  

Post a Comment

<< Home