Wednesday, September 19, 2007

Massor av underbara plommon!


baking
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Plommon är en frukt som jag sällan har tillgång till. Jag kan förstås köpa i affären, men de är regel importerade, dyra och har inte heller särskilt god smak. Till min stora glädje fick jag häromdagen en kasse med härliga svenska plommon. De var goda att äta, men många var för mogna för att hålla mer än ett par dagar. Så för en gångs skull var det perfekt läge för att baka en plommonpaj. Vilken lyx!

PLOMMONPAJ
125 g smör
3 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl socker
ca 12 mogna plommon
florsocker
1 dl vispgrädde
1 äggula
1-2 tsk vaniljsocker

Smält smöret på svag värme. Blanda mjöl, bakpulver och socker i en bunke. Häll ner det smälta smöret och blanda allt. Fördela pajdegen i en pajform och tryck ut den med mjölade fingertoppar. Strö ev ut lite maizena på bottnen, den drar åt sig fukt från plommonen.
Jag lät bli att skala plommonen, men upptäckte att skalen var något bittra i smaken vilket blev tydligare i pajen. Så om du har plommon med den typen av skal är det bättre att skala dem. Klyfta och kärna ur frukterna. Lägg klyftorna i formen. Sikta över lite florsocker. Grädda i 200° i ca 10 minuter. Ta ut pajen ur ugnen. Vispa grädden, vispa sedan i äggulan och smaksätt med vaniljsocker. Bred ut blandningen över plommonen. Grädda ytterligare 10-15 minuter. Servera ljummen eller avsvalnad, vilket du själv föredrar.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja så lyxigt med plommonpaj. Det vill sig inte riktigt med vårt plommonträd så jag får njuta av din fina bild tills någon granne förbarmar sig över mig och skänker ett gäng. Det händer ibland.

10:13 PM  
Blogger Åsa said...

Men, vad himlans gott det låter :) Alltså, om det gick skulle jag kunna leva på smör, socker, mjöl och...eller nja, en morot eller två skulle säkert vara gott knapra på emellanåt ;)

11:42 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: vad synd, när du har ett plommonträd. Så är det med våra äpplen i år. Då är det bara att hoppas att någon granne har överflöd och inte hinner med att ta vara på allt.

åsa: ojdå, det låter kanske inte så hälsosamt. Jag tror att jag får sluta med kakor och efterrätter här och skriva mer om grönsaker. Allvarligt, efter för mycket kakor och sådant brukar man längta efter morötter!

8:51 AM  
Blogger görel said...

Det verkar som om befolkningen är indelad i två grupper: en som har tonvis med plommon och en som inte har några alls. Vårt plommonträd med goda Opal fullkomligt expoderade förra året och i år har det surt vägrat producera ett enda. Plommonpaj är ju så gott, och din ser verkligen härlig ut!

9:29 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: tack! Det är en märklig ordning det där, men det är väl så att träden vilar ibland och exploderar ibland. Däremellan blir de utsatta för någon typ av ohyra och då drabbas hela trädet. I det här fallet skulle faktiskt lagom vara bäst!

3:33 PM  
Blogger Katrin said...

Jag har aldrig smakat plommonpaj... Har nog ingen chans att få tag på hemodlade plommon heller, men jag tror jag måste testa med köpesvarianten.
Jag håller med Åsa härovanför angående dieter:-)

/Katrin

8:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

katrin: det låter lite oroväckande det här med era önskedieter...Gärna dessert, men först rejält med grönsaker (eller vad man nu äter), får jag väl säga då!!!

9:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack för inläggen i min blogg och för receptet på pajen. Hur kunde jag missa det. Var det för att det var ordlös onsdag och jag bara förväntade mig en bild??? Det var ju inte du som var otydlig.
Ja, tack i alla fall.
Kram.

10:38 AM  
Blogger Miss Marie said...

den dar pajen later riktigt god! det blir nog till att prova att bake den nagon dag :)

9:28 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

helena: varsågod, vad bra att du har hittat receptet!

marie: ja, har du gott om plommon får du passa på. Ska kika in hos dig.

10:17 PM  

Post a Comment

<< Home