Tuesday, October 16, 2007

Lingon, lök & chilisalsa


lingonberries
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Igår lovade jag att lägga in mitt recept på lingonsalsa. Jag försöker nämligen att hitta andra användningsområden för lingon än bara som sylt. Så den här salsan är ett resultat av det. Den har en friskare smak än sylt och passar väldigt bra till linsbiffarna i förra inlägget. Jag kan också tänka mig att den passar till olika kötträtter som t ex köttfärsbiffar, köttfärslimpa och kanske vilt.

LINGONSALSA
1 liten gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
3 dl färska lingon eller rårörda lingon (med rårörda behövs troligen inget extra socker)
1/2 dl socker
1 litet äpple, finhackat
chilipeppar, finhackad
ev lite örtsalt

Fräs varsamt den finhackade löken och vitlöken. Tillsätt lingon och socker. Koka ihop en stund. Blanda ner äppelhacket och koka ytterligare en stund. Smaksätt med chili. Ta lite i taget och smaka av. Chilismaken känns mer efter en stund så överdriv inte. Chilin ger lite sting åt lingonen och ska kännas en aning, men den ska ändå vara balanserad. Krydda eventuellt med lite örtsalt.

9 Comments:

Blogger Unknown said...

Du är helt fantastisk! kommer du på allt det där själv?

1:16 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Vaffö ska man gör salsa av allt :)

6:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Gott....du har en sådan kreativ inställning till mat.....har du aldrig funderat på att göra en bok!?
Med dina härliga bilder och din fantasifulla mat så hade den blivit en storsäljare.....du har en stor kärlek och respekt för naturen också....det gillar jag!!!!
Dina bilder på saffranspäronen skulle jag vilja rama in och ha i köket....de är så vackra...speciellt de i burken där...åååhhh, så fint!
Jag såg att du frågat mig ang inköp av systemkamera på Flickr.....jag har ju själv ingen systemkamera ännu....min kamera heter Olympus SP 550UZ och är en kompaktkamera. Men jag är nöjd med den så här långt...mina kunskaper växer för varje dag som jag använder den och vem vet...en dag kanske jag är mogen för en systemkamera...som är det absolut bästa valet när man vill kunna ta riktigt bra bilder utan brus och annat tjafs....det har ju med bildsensorn och göra.
Ett tips:
Tidningen FOTO hade i sitt nr.1 i år en stor test på digitala systemkameror....kolla in www.tidningenfoto.se...du kanske kan köpa det här nr av dem...här hemma så finns tidningen på biblioteket att låna också...prova får du se.
Lycka till nu och ha det bäst!!!! Kram från Clara i Linneskåpet

11:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Innovativt, fiffigt!

Just lingon och chili har jag aldrigt tänkt ihop. Jag kan inte ens känna smaken på tungan, så som man ibland tror sig göra nära man läser recept.
Nyfikenheten är stor!

2:08 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

louise: tack, jag blir jätteglad! Naturligtvis inspireras jag av andras mat och recept, men nästan alltid gör jag om saker efter min egen smak och mina önskemål. ..

hannele: ska man? har jag missat något och lyckats pricka in mig i en trend? Men visst blir man trött på saker som plötsligt dyker upp överallt.

clara: vilka fantastiska ord, nu blir jag riktigt generad. Jo, jag har funderat på det - det har varit på gång, men av olika skäl inte blivit något. Naturen är verkligen min inspiration! Tack för tips angående kameraval. Dina bilder är så fantastiska!

pipopp: det är kanske en oväntad kombination, men faktiskt väldigt bra. Testa i lagom mängd!

6:50 PM  
Blogger Andrea said...

kolla in min lingonpaj om du har fler lingon att använda upp

11:07 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

andrea. Jag har tittat på den och den verkar jättegod. Lägger in en hänvisning i fall någon mer vill ha fler tips om lingon:
http://private-shangri-la.blogspot.com/2007/09/inviger-hsten-med-lingon-och-choklad.html

12:05 PM  
Blogger Åsa said...

Oj, nu måste jag ju se om det finns lingon kvar på torget också :) Om inte annat kanske det också smakar med rårörda till linsbiffarna.

1:27 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag är helt säker på att det passar! Lingon och linser är faktiskt ett utmärkt smakkombination. Linsbiffarna får väldigt olika karaktär beroende på vad man serverar till dem. Med t ex tzatziki blir det ett helt annat stuk.

3:56 PM  

Post a Comment

<< Home