Wednesday, October 10, 2007

Ett, tu, tre päron


pears
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Förra hösten var jag helt i äpplenas värld. I år har jag faktiskt vidgat vyerna en aning och använt päron i olika sammanhang. Det här är en riktigt klassisk dessert som säkert många förknippar med julen. Men jag lovar, de går alldeles utmärkt att äta den redan nu!

SAFFRANSPÄRON
1 kg fasta päron (ganska stora)

lag:
1 liter vatten
saften av 1/2 citron
5 dl socker
1 kuvert saffran

Koka upp vatten, citronsaft och socker i en stor kastrull som sedan ska rymma päronen. Låt lagen koka ihop några minuter. Skala päronen, men behåll skaften. Lägg försiktigt ner päronen i lagen. Låt dem sjuda varsamt på svag värme. Se till att päronen är täckta av lagen, annars får du vända dem ibland. Koka tills de är lite mjuka, men absolut inte mosiga. Jag kokade mina ca 15 minuter, är de större och hårdare kan de behöva längre tid. Vill du konservera dem ska du låta päronen svalna i lagen och sedan lägga dem i väl rengjorda, heta burkar. Förslut ordentligt. Saffranspäronen är goda att äta tillsammans med vaniljglass eller vispad grädde. De jag gjorde är redan uppätna, så någon konservering behövdes inte. Jag får göra nya i stället.

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vackra päronbilder - nu blev jag rysligt sugen - får bli en annan dag när barnen är fiska - nu är det halvfabrikat som gäller :)

8:15 PM  
Blogger Katrin said...

Vilka fina bilder!
Jag har aldrig ätit saffranspäron, ännu ett recept att prova! Om man nu vill konservera, visst använder man lagen då? Hur förvarar man burken sedan, i kyl?
Ha det gott!
/Katrin

8:48 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lotta: vad roligt att du gillar bilderna. Ja, någon måtta får det väl vara, är barnen sjuka har du säkert fullt upp med annat än att koka päron. Krya på dem!

familjen edvall/katrin: tack snälla! Tre av fyra gillade saffranspäronen skarpt, medan 6-åringen föredrog en variant kokta med lingon och kanelstång. Om du vill konservera dem ska päronen ligga täckta av lagen. Jag skulle förvara dem i kylen, men hade jag ett svalt skafferi eller källare skulle jag ha dem där. Har man tillgång till mycket päron är det naturligtvis en bra idé att konservera dem, men i fall att man köper päronen kan man nöja sig med att göra en mindre sats (som här eller kanske dubbel) och i stället göra vid flera tillfällen. Det är lätt att koka saffranspäron.

10:36 PM  
Blogger Åsa said...

Åååhh, men gud så gott :) Jag gillar saffran och tycker det är kul att använda till annat än lussebullar. Vilken kanonkombination!
Jösses, jag hinner ju aldrig laga eget då jag har fullt upp att pröva alla andras recept ;)

11:09 PM  
Blogger görel said...

Det både låter och ser rysligt gott ut! Härliga bilder!
Vilken slags päron har du använt? Jag tycker det är svårt att hitta riktigt goda, jag tycker man ofta blir besviken på smaken. De allra godaste finns på vårt päronträd, men de få som kommer är pyttesmå eller svartprickiga (vilket i och för sig går att skala bort).

7:46 AM  
Blogger Krokofanten said...

Jag har inte riktigt tagit mig tid att läsa och studera din blogg riktigt till idag... Vilka vackra bilder! Det ger mig en så vansinnig lust att laga mat... Skall försöka skämma bort modern nu när hon kommer på besök.

8:18 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: nej det är faktiskt omöjligt att få ihop det där med att laga egen mat till bloggen och att testa alla roliga recept som finns hos andra. Gillar man saffran är det här en riktigt god efterrätt.

görel: tack! Håller med om att det är svårt att hitta bra päron. Förr köpte jag aldrig päron för jag hittade bara mjuka sorter, men nu har jag upptäckt en grön sort som är ganska fast och smakrik (vissa är bara hårda och smakar ingenting). Kommer tyvärr inte på namnet, får återkomma om det.

krokofanten: välkommen hit! vad kul om du blir lockad att laga mat. Ja, då får du passa på och skämma bort henne - eller kanske laga mat tillsammans.

9:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det här är ju så snyggt att man kan laga det bara för utseendets skull...

10:55 AM  
Blogger Tankevågor said...

Vilket sammanträffande! Vi talade om såna här saffranspäron på jobbet idag och jag blev så sugen på att göra dem.
De är så goda!
Jättefin bild som vanligt här!

7:38 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

annette: den gula färgen blir väldigt vacker, men det är förstås en fördel om man gillar saffran.

londongirl: kan det betyda att du ska göra sådana, kanske? Tack, det var snällt sagt!

11:18 PM  
Blogger lumumma said...

Ser fram emot den tid som kommer nu med alla fantastiska smaker, inte minst saffran! :)

9:24 AM  
Blogger Skatan said...

Hej! Kul att hitta hit. Det ser riktigt, riktigt gott ut...

Trevlig kväll och på återseende en annan dag : )

6:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

limumma: ja, visst är det härligt!

skatan: tack! Kul att ha dig här och mycket välkommen flera gånger!

11:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saffranspäron är en favorit. Jag använder ofta saffran i köket, faktiskt till allt möjligt.

6:53 PM  
Blogger Linda said...

Gott gott! Har du nåt bra recept på ingefärspäron?

4:03 PM  

Post a Comment

<< Home